Jo det förstås, hade inte direkt tänkt sunka ner mig mer än vad som är oundvikligt. Det jag menade var att jag kanske inte kan duscha 1-2 gr om dagen som jag brukar göra i sverige (2 x 5-6 minuter/dag) utan får nöja mig med var tredje dag eller nåt sånt. Det borde ju finnas vatten ute i naturen så man kan skölja av sig lite i alla fall, i brist på annat. Man kan inte räkna med att varje dag vara i närheten av någon stor stad/nåt vandrarhem. Kan tänka mig att det kan ta ett tag att gå mellan folktäta områden vissa veckor..
Jag tror jag förstår vad du menar och jag tror ditt projekt är genomförbart i detta hänseende. Jag övertolkade nog det du skrev om att det inte nödvändigt att duscha lika ofta som i Sverige som att du menade att man i Japan inte duschar lika ofta som i Sverige, vilket man ju gör och mer därtill.
Som anekdot kan jag berätta om en tidningsintervju inför ett ungdomsutbyte mellan Sverige och Thailand där en av de svenska ungdomarna sade att man får räkna med en lägre hygiennivå och att inte kunna duscha varje dag. Fördomarna var här uppenbara eftersom alla, fattiga som rik, duschar/badar minimum 2 ggr/dag och aldrig använder ett klädesplagg mer än 1 dag utan att tvätta det. Det finns i Thailand fördomar om smutsiga och illaluktande utlänningar samtidigt som vi ofta utgår från att vi i Sverige är lite mer renliga än andra. Detta är nog inte unikt svenskt utan jag tror att vi är i gott sällskap av såväl japaner som thailändare och många andra som självklart tycker att dom själva är lite mer renliga än alla andra....