Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor:

Jag har gått

rallarleden från Björkliden till Riksgränsen.

Iofs var det egentligen inte meningen.

Meningen var att gå upp till Trollsjön och vidare upp på Kärketjorru (hur det nu stavas) och Låktatjokka och sedan till Björkliden för att lifta tillbaks.
Nu blev det lite sent för att lyckas få någon lift, så det var bara att gå tillbaks.

Och rätt, detta var ingen jätterolig väg.

Själv tror jag Herr Christopher vill påskina att han är ute efter nångon form av smuggling och driver med oss. Det har ju faktiskt blivit en ganska underhållande tråd detta.

Jag kan ge ett hett tips om så inte är fallet.

Gå ifrån Riksgränsen till gränsstationen på etian Väl där hittar Du "helikopterskidåkningsföretaget":s helikopter och lifta med dem till Narvik när helikopterkillen anländer.

Jag har gjort detta så det bör funka.
Mvh

Det finns flera vägar in till Norge från Keb, bland annat om man fortsätter förbi Hukejaurestugan på Nordkalottleden eller går ut från Unna Räittastugan som ligger nästan på gränsen.

perlarsson; sa:
Däremot undrar jag om man måste vara medlem i DNT för att få låna nycklar till låsta stugor, eller om det räcker med att vara medlem i STF? Som STF-medlem får man ju i alla fall rabatt i DNT-stugorna.

Du måste inte bli medlem i DNT, medlemskap i STF duger gott. Det går att beställa nyckeln hemma till sig, kostade mig cirka 170 med frakt. Sedan får du behålla nyckeln så länge du fortfarande är medlem i STF/DNT. Enda som är bra att tänka på är att beställa i god tid före, tog en månad att få hem nyckeln.
God tur!
Amanda

Hej!
Stort tack till de senaste tre mycket trevliga och informativa inläggen! Precis som en av er säger är det inte meningen att kidnappa forumet som någon tidigare kanske lite drogs åt att tro. Utan ibland blir man liksom helt såld på något (händer mig dock inte ofta), och i detta fallet för min del handlar det om fjällvandring. Så min iver handlar mer om att få reda på så mycket som möjligt, inte att jag vill bli känd skådespelare inne på forumtrådarna.. :)

Vänligaste hälsningar,
Christopher

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

Gyllengahm; sa:
Raskesven; sa:
Gyllengahm; sa:
öringen; sa:
Gyllengahm; sa:
Går det att vandra från riksgränsen (väster om abisko) till Narvik förresten, eller är det bara bilväg?

Mvh
Christopher

Får jag föreslå en Atlas.

Mig veterligen finns inte småvägar och småstigar med i kartböcker (atlaser). Eller tänkte du på något annat, med tanke på stora bokstaven A?
Finns många Atlasar "atlasar"" som småvägar är med på. Du gillar tydligen inte dem, men du använder tydligen inte heller de fantastiska "Autoroute 2006, Route 66 EU, Garmin Mapsource, Google Earth, etc etc.". Eller finns inte småvägar med på dem?

Raskesven

Hmm... Det hela handlade egentligen om kanske någon hade riktig erfarenhet av en sådan resa. Iblan kollar man på kartor och då ser man en stig/småväg som i verkligheten inte är i bruk och som kanske är mer avsedd för bilar etc etc. Sen är det ju roligt att få höra någon som berättar av sina verkliga berättelser också. Och i detta fall skulle det alltså även vara nyttigt. Trist att du kanske fick intrycket att jag är småsnål och lat. Du kanske trodde jag frågade bara för att jag inte "orkade lyfta på baken och söka lite själv"? Det vore ju trist att veta i sådant fall. Jag har precis fått ett öga för fjällvandringar och jag kände mer att det vore kul att höra någon annans röst och tips. Känner att forumet är lite till för just det, men jag ber dig om ursäkt om ja störde friden.
Blev mycket quotande, men det får gå.

Ta detta som ett tips och råd Gyllengahm. När jag intresserar mig för ett visst område, redan när jag söker ett visst område att intressera mig för, börjar jag på makroperspektivet, vill få en överblick. På min vägg sitter en karta över Sverige & Norge i skala 1:1,2 miljoner. Där ser jag ofta ut ett visst område jag vill studera närmare och vandra. Lätt att finna ortsnamn, älvar etc, få en grov överblick.

En atlas är sedan bra, kanske skala 1:700000-1:400000. Bra med en lite mindre grov överblick, då man ser berg, älvars dragning mer detaljerat, byar, sjöar, närmsta förbindelser etc. När jag valt ut ett område jag tycker verkar intressant, går jag vidare till kanske skala 1:200000 eller numera direkt på fjällkartans 1:100000.

Bra med överblick, sedan zooma in. Blir också än mer intressant, man lär sig mer, vet mer om området överlag. Då vet man också mer detaljerat vad man ska fråga om. Det är ju så att innan man känner till något alls om ett visst område (geografiskt eller något annat ämne) vet man inte vad man egentligen vill/behöver veta. Blir mer intressant för en själv och andra om man skaffat sig en överblick.

Äventyret, upptäcksfärden börjar också redan över kartan. Sagt i all välmening.

Raskesven

Jag kan nämna en sak till som jag tycker är trevligt, roligt, bra med en stor väggkarta i papper, som inte låter sig göras på samma vis med det digitala formatet. Hör, läser jag något om ett område jag av någon anledning tycker verkar intressant, trycker jag dit en blå nål i kartan för det området. Det blir ett område som ska kollas upp.

På kartan sitter idag fullt med röda nålar för områden jag har vandrat med min kåta (mitt specialintresse), många svarta nålar för de områden jag ska vandra med kåtan, och en grön nål för nästkommande område som ska vandras med kåtan. När jag väljer ut område med svart nål som ska bli nästa gröna och sedan röda, vidtar intensiva efterforskningar över kartor, bland kamrater, via litteratur, och kanske finetuning här. De svarta nålarna understiger aldrig 10 stycken, så jag har att göra:)

Raskesven

Raskesven; sa:
Jag kan nämna en sak till som jag tycker är trevligt, roligt, bra med en stor väggkarta i papper, som inte låter sig göras på samma vis med det digitala formatet. Hör, läser jag något om ett område jag av någon anledning tycker verkar intressant, trycker jag dit en blå nål i kartan för det området. Det blir ett område som ska kollas upp.

På kartan sitter idag fullt med röda nålar för områden jag har vandrat med min kåta (mitt specialintresse), många svarta nålar för de områden jag ska vandra med kåtan, och en grön nål för nästkommande område som ska vandras med kåtan. När jag väljer ut område med svart nål som ska bli nästa gröna och sedan röda, vidtar intensiva efterforskningar över kartor, bland kamrater, via litteratur, och kanske finetuning här. De svarta nålarna understiger aldrig 10 stycken, så jag har att göra:)

Raskesven

Hej! Tack för det vänliga inlägget! Håller helt med dig, man bör ju fokusera från en helhet till detalj. Inte börja med att starta på detaljläge. I detta fall hade jag dock redan funnit ett intresse för fjällvärlden, och närmare sagt Kebneområdet- så redan vid ursprungstillfället var jag kanske på 1:100 000. Men du har helt rätt, att sätta upp en karta (hur klyschigt det än låter) på Sverige och sedan söka sig till intressanta områden är ju faktiskt optimalt. Praktiskt även med nålarna där! Hoppas du ändå förstår lite av min iver... har liksom inga "fjällkompisar" som du nämnde, så jag hoppades på det bästa här ur forumet. Hur som helst... ska tänka på vad du sagt. Man kanske bara får använda forumet åt att -finslipa- sina fjälläventyr.

Blir du arg på mig om jag frågar dig om en kåta och ett tarp är samma sak? :) *tar ett försiktigt steg tillbaka och avvaktar* :)

Vänligaste hälsningar,
Christopher

Ja, väldigt arg. Nejdå, inte alls:)
Det här är en tarp (amerikanarnas benämning. Egentligen är det en basha, eftersom den är brittisk och britterna benämner den basha. Australiensarna kallar den hootchie. Varje australiensisk soldat fick under 2:världskriget ut var sin hootchie. Var mångas hem och den har det t.o.m. skrivits lyriska sånger om.):

cpic451f820f6ec73.jpg

Det här är favoriten, kåtan, eller tältkåtan för att vara mer precis, som jag känner mig mer lyrisk över:

cpic45350a19b2ee4.jpg

Raskesven

Gyllengahm; sa:
Hej!
Jag funderar på om man längre fram kanske skulle prova att göra en liten expedition och fortsätta sin vandring till Norge. Kanske till Tromsö. Nu är frågan; finns det många vägar "in" i Norge sett från Kebnekaise, eller finns det helt enkelt inte något form av "stängsel", så det bara är att traska in i landet? Vad behöver jag lagligt sätt för att ta mig in i Norge? Pass? Särskilt tillstånd då jag vandrar in "my way"? Och måste jag alltså gå igenom någon form av tull eller är det "fritt fram sålänge som jag har passet på mig"?

Svar mottages och uppskattas mycket högt!

Vänligaste hälsningar,
Christopher

Hej, ett konkret tips är att vandra längs Nordkalottleden. Den börjar (eller slutar om man så vill) i Kautokeino, Norska Finnmark, och går via Finland och Treriksröset-Kilpisjärvi ner till Abisko. Från Abisko fortsätter den längs gränsen mellan Norge och Sverige och går till Kvikkjokk respektive Sulitelma-området (Norska sidan).

Jag har gått Kautokeino-Kilpisjärvi och sedan fortsatt fritt nerför Råstotundran, en härlig tur på ca 3 veckor.

Går du Nordkalottleden längs i norr får du uppleva trädgräns på 350 meter över havet och ett böljande tundralandskap. Sevärt :).

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg