Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor:

Hej!
Jag funderar på om man längre fram kanske skulle prova att göra en liten expedition och fortsätta sin vandring till Norge. Kanske till Tromsö. Nu är frågan; finns det många vägar "in" i Norge sett från Kebnekaise, eller finns det helt enkelt inte något form av "stängsel", så det bara är att traska in i landet? Vad behöver jag lagligt sätt för att ta mig in i Norge? Pass? Särskilt tillstånd då jag vandrar in "my way"? Och måste jag alltså gå igenom någon form av tull eller är det "fritt fram sålänge som jag har passet på mig"?

Svar mottages och uppskattas mycket högt!

Vänligaste hälsningar,
Christopher

Gyllengahm; sa:
Hej!
Jag funderar på om man längre fram kanske skulle prova att göra en liten expedition och fortsätta sin vandring till Norge. Kanske till Tromsö. Nu är frågan; finns det många vägar "in" i Norge sett från Kebnekaise, eller finns det helt enkelt inte något form av "stängsel", så det bara är att traska in i landet? Vad behöver jag lagligt sätt för att ta mig in i Norge? Pass? Särskilt tillstånd då jag vandrar in "my way"? Och måste jag alltså gå igenom någon form av tull eller är det "fritt fram sålänge som jag har passet på mig"?

Svar mottages och uppskattas mycket högt!

Vänligaste hälsningar,
Christopher

Knata på du bara, det finns inga hinder, varken fysiska (stängsel) eller andra byråkratiska (pass) :)

Gränser

är vådligt enkelt inom Norden. På andra ställen inte bara krävs det pass, visum och tillstånd utan det kan var bäst att hålla sig på asfalten för de försiktiga politikerna har minerat sina gränser.... I Norge är det OK att tälta ovanför odlingsgränsen, men i Danmark måste man hålla sig till tillåtna områden osv. Mot Norge knallar man bara på och såsmånigom kommer Atlanten att sätta stopp för din framfart... Medlemskap i DNT kan ge dig nyckel och spara många kilos last om du vill.....

Go tur

Re: Gränser

johankse; sa:
är vådligt enkelt inom Norden. På andra ställen inte bara krävs det pass, visum och tillstånd utan det kan var bäst att hålla sig på asfalten för de försiktiga politikerna har minerat sina gränser.... I Norge är det OK att tälta ovanför odlingsgränsen, men i Danmark måste man hålla sig till tillåtna områden osv. Mot Norge knallar man bara på och såsmånigom kommer Atlanten att sätta stopp för din framfart... Medlemskap i DNT kan ge dig nyckel och spara många kilos last om du vill.....

Go tur

Oj! Låter helt otroligt! Ni vet inte om det finns militärområden/förbjudna områden i näheten där?

Sedan tänkte jag fråga vad medlemskap i DNT innebär och vad detta är för något.

Mvh
Christopher

Re: Re: Gränser

Gyllengahm; sa:
Oj! Låter helt otroligt! Ni vet inte om det finns militärområden/förbjudna områden i näheten där?

Sedan tänkte jag fråga vad medlemskap i DNT innebär och vad detta är för något.

Mvh
Christopher

Hej!

Men du siktar då in dig på ett gigantiskt område. :)
Kebnekaise och Tromsö i samma svep. Det är väl ca 25-30 mil däremellan.

Tror inte du råkar på några restriktioner alls. Som någon annan sade; "Det är bara att knata på".

Däremot är det så att stugorna på norsk sida kan vara låsta och man måste ha nyckel. Men jag vet inte exakt hur det där funkar.

DNT är motsvarigheten till STF och fungerar nog rätt likartat. Men i Norge är det också så att det finns lokala avdelningar som sköter de olika lederna och stugorna anknutna till dem.

Västerut från Kebnekaise är det t.ex. http://www.narvikfjell.no/ Narvik och omegn turistforening, som är ansluten till DNT och levererar nycklar.

God tur!
/Bert
[Ändrat av nidob49 2006-10-17 kl 14:12]

DNT är den norska turistföreningen, motsvarigheten till STF i Sverige. De har hand, http://www.dnt.no, där man (bland mycket annat) kan planera sina turer på ett smidigt sätt.

Däremot undrar jag om man måste vara medlem i DNT för att få låna nycklar till låsta stugor, eller om det räcker med att vara medlem i STF? Som STF-medlem får man ju i alla fall rabatt i DNT-stugorna.

/Per

Edit: Skrev inlägget precis samtidigt som inlägget ovan...
[Ändrat av perlarsson 2006-10-17 kl 14:15]

Tror att det räcker med STF-medlemskap. Flera av STFs fjällstationer har DNT-nycklar till utlån mot mindre kostnad och deposition.

Du kan ju gå i Rabots fotspår fast baklänges så kommer du till Norge.

-Palle

Inte så enkelt som man tror.

perlarsson; sa:
DNT är den norska turistföreningen, motsvarigheten till STF i Sverige. De har hand, http://www.dnt.no, där man (bland mycket annat) kan planera sina turer på ett smidigt sätt.

Däremot undrar jag om man måste vara medlem i DNT för att få låna nycklar till låsta stugor, eller om det räcker med att vara medlem i STF? Som STF-medlem får man ju i alla fall rabatt i DNT-stugorna.

/Per

Edit: Skrev inlägget precis samtidigt som inlägget ovan...
[Ändrat av perlarsson 2006-10-17 kl 14:15]

Hej!

Den länken som Per lagt in går till Det Norske Totalavholdsselskap, dvs en nykterhetsorganisation.

Det borde nog har varit http://www.turistforeningen.no/ , istället.

Den länk jag lade in i mitt inlägg längre upp, knyter också till turistforeningen DNT.

Mvh
Bert

Re: Inte så enkelt som man tror.

nidob49; sa:
Den länken som Per lagt in går till Det Norske Totalavholdsselskap, dvs en nykterhetsorganisation.

Ibland går det för snabbt, helt enkelt! Jag har varit inne på DNTs hemsida nästan hur många gånger som helst, jag skyller på muskelminnet i fingrarna som sa åt mig att skriva fel länk. Fast om någon gör en sökning på norska nykterhetsorganisationer kommer de ju att napp. På utsidan finns det mesta!

/Per

Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

perlarsson; sa:
nidob49; sa:

Ibland går det för snabbt, helt enkelt! Jag har varit inne på DNTs hemsida nästan hur många gånger som helst, jag skyller på muskelminnet i fingrarna som sa åt mig att skriva fel länk. Fast om någon gör en sökning på norska nykterhetsorganisationer kommer de ju att napp. På utsidan finns det mesta!

/Per

Tack allesammans! Mycket tacksam för de svar jag fått. Kommer bli spännande när man kliver över i Norge helt plötsligt :) Är det samma sak mot Finland då? Jag trodde att det fanns någon form av avgränsning länder emellan, typ staket. Det kanske låter helknasigt (skrattar). Nåväl. Man får nog räkna lite på sin mat och arbetet som kommer utövas var dag.. så får man se om man hinner. Har i första hand planerat att -inte- införskaffa "mat på vägen", utan käka krubbet som finns i ryggan :)
Är det kanske något annat man bör tänka på när man går dit västerut, typ isbjörnar-mammutar, farliga lavinområden, privat/militär mark (delvis besvarat) etc etc? :)

Tacksam för svar,
Christopher

Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

öringen; sa:
Gyllengahm; sa:
Är det samma sak mot Finland då? Jag trodde att det fanns någon form av avgränsning länder emellan, typ staket.

Nej, inget staket, utan mera typen älv. Du lär märka älven om du försöker vada över iaf ;)

Hmm :) Det där svaret hade en hel del "med glimten i ögat" i sig :) Så det är i princip en fors jag ska vada eller what are you suggesting? :) Har du själv försökt vandra över där, och rinner älven längs med hela landsgränsen? Och sist men kanske viktigast, du kanske inte syftar på norgegränsen nu... utan finlandsgränsen.. hmm :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg