Min rekommendation är att som nybörjare starta ledat och gärna där det finns stugor, jag befinner mig fortfarande i det stadiet. Nästa sommar tänkte jag ta steget ut på "öppet fjäll". Det är skönt att veta var man är, och att det finns folk i närheten (tala om för stugvärdarna när man passerar var man är på väg) och så kan man göra små avvikningar från leden när så passar. Då kan man också välja att ta några nätter i stuga om ex. vädret är skitkasst och man kan stanna till för att ex. inta lunchen i en stuga om andan faller på.
Att lära sig läsa fjällkarta är en bra övning på led, man vet hyfsat var man är och kan lära sig identifiera fjälltoppar, myrar mm. Jag var rätt van orienterare men att läsa fjällkarta upplevde jag ändå svårt.
Vad gäller ryggsäckens storlek beror det ju lite vad du skall ha med dig. Jag klämmer ner en veckas packning i min 50l säck men då är det rätt fullt så jag kikar efter en 60-65l just nu för att ha på veckoturer där jag bär med mig allt.
Själv går jag inte i kängor utan i terränglöpskor, det funkar bättre för just mina fötter. Att knata omkring i närheten av hemmet med full packning på sig gör att man lär sig skorna, var de klämmer, skaver, kommer behöva hjälp av tejp etc. Man lär sig även hur säcken bör packas och spännas åt. Att få säcken att sitta rätt på ryggen är en mindre vetenskap. Har sett folk bara dra på sig ryggsäcken och knappt justera alls efter att de varit i butiken själv lossar jag alla spännen som justerar hur den kommer vara mot ryggen och spänner för varje tur och beroende på klädvalet då slipper jag så mycket obehag srån säcken. Förutom på mina axlar och höfter som tyvärr är för beniga, måste skadda mig någon form av skumplast eller nåt att lägga emellan.
Har du någon låglandsled eller annat ställe att gå på i närheten kan det ju vara en god ide att gån 1-2 mil, tälta, gå hem igen för att lära känna utrustningen.