Vandra ensam, bra eller dåligt?

Jag har vandrat ensam i Sarek minst en vecka under tio somrar, även i andra områden. Jag fick gå själv varje gång men jag var inte helt ensam. Det fanns många andra som var ute och vandrade.

Bastavagge har jag gått igenom under regn, det gör jag inte om men jag vill inte vara utan den erfarenheten.

Visselpipa, spegel är bra att ha om man råkar ut för något som gör att man har svårt att röra på sig. Se till att sovsäck och ett ombyte alltid är torra.

Du har en hjälptelefon vid Mikkastugan. Det finns folk i Rinim vid Sitojoaure, dit kan du gå på en dag från Mikka. Det tar två dagar från Mikka till Sjöfallstugan eller Suorva. Så stick iväg men var försiktig därute.

Ensamvandraing -JA

Hej
Det är speciellt att gå ensam jag har gjort det många gånger sedan mina ungdomar fått andra vandrarparners och småbarn. Sarek förtsa veckan i Juli vill jag dock avråda ifrån på ensam väg, Jag stoppades när jag gick med en av mina söner bron över Kåtokjåkkå gick inte att gå över på andra sidan ravinen var det en lodrät vägg av snö säkert fem meter hög! Så vi fick gå en annan väg och missade högfjället...

Jag föredrar att gå off road så man faktiskt är ensam i stort sett. Regnar det en morgon kan man ta sovmrogon och i stället vandra på kvällen/natten då ser man mer djur som man annars aldrig ser när man kommer flera.

I somras gick jag från Kvikkjok -> Prinskullen -> via Vallevagge förbi Tarraluoppalstugorna och sedan västerut till Staloluokta och via Sorjosjaure till Norska Sulitjelma sen fick man ta buss till Fauske och därifrån går Silvervägens buss till Skellefteå som ju är nästan hemma för mig. Jag hade tänkt gå sydligare men valde att gå den säkra vägen när det hällregnade ville inte riskera nå´t att gå på allt för mycket stenskravel över Silbatjåkkå i regn och lite snö, slutet av juli. Jag har legat ensam på Artfjället i 4½ dygn med bruten fot så jag har erfarenhet, Jag har aldrig varit så utvilad efter en semester som då!

Det senare berättar jag för att göra klart vikten av ett ordentligt färdmeddelande med möjliga alternativ, jag brukar plotta in tilltänkta lägerplatser och alltid ha en reservdag med och sedan säger jag till mina ungdomar att lägga till en dag till innan de ringer fjällräddningen, jag vill inte slåss mot klockan om jag skulle råka bli sen och det skulle kännas penibelt om fjällräddningen skulle dyka upp när jag har en halvmil kvar...

Det var några tankar

Att gå ensam rensar själen.

God tur
Hälsar Göran Lundin

Sarek i juli

Hej Charlotte!
Låter trevligt. Jag är också en sådan som knallar ensam. Det är ju vissa risker medd Sarek. Det finns mycket få broar så du är tvungen att vada de flesta jokkar. Men som du tänker gå är det ofta inga problem.
När du går igenom Routesvagge så möter du tre ställen som du måste ta dig över. Det villsäga om du går ftån Kisuris vilket rekomenderas. Att gå nära Akka är inte bra ur den synvinkeln att du måste över en ganska strid och besvärlig jokk från Akka.
Före renvaktarstugan är det en bred men relativt grund jokk som du skall över. Smailajokkå är mycket bred, vissa ställen knädjup. Men om man tar det lugnt och tar tid på sig kan man ofta hitta bra ställen som inte är så djupa.
Några km före Mikka är det ån yo en bäck som ibland är sådan att man måste ta av sig skorna. Men det är oftast bäst satt göra så.
När du sedan skall in mot Alkavagge så skall du gå ytterligare 2-300 meter in i Koupervagge. Här breder jokken ut sig och bildar ett över 100 meter brett delta. Här tar man sig lätt över på bankarna och över de dm djupa fårorna.
Sedan är det bara jokken som kommer från Vattendelarglaciären. Den kan och är ofta lite jobbigare. Man kan gå långt nedr där den brederut sig. Det har jag dock aldrig provat. Jag brukar gå över så att jag kommer direkt mot moränkullen. Då är det bara att ta höjd för att hitta stigen (Skarjastigen) som sedan går direkt till Kapellet.
Här är det inte så mycket vide att gå i.

Från Alkavare kapell kan du ro över sjön eller om de lagat bron en km nerströms ta dig norr om Allajaure.
En del går norr om Nuortap Rissavare. Jag har inte gått den vägen men väl söder om och sedan utefter Allajaure. Man går lätt på stränderna. Några ställen ligger det snölegor som man helst skall undvika att gå över. De kan brista, men det beror på vädret.

När du kommer till renvaktarstugan tar du dig lite söderut för att komma till renstaketet. Detta följer du, även om du måste gå över en ca 1 km lång myr. Det finns en bäck som det är möjligt att komma igenom staketet. Om det inte är trasigt så att du kommer under.
Från bäcken tar du sedan kompass mot "gamla padjelantaleden". Följer denna stig mot Stalo. Hur du sedan har tänkt dig nämner du inte. Men det finns ju alternativ. Ett att flyga till Ritsem el. Kvikkjokk. Ett annat är att följa padjelantaleden till samma ställe. Eller att ta dig mot Sullitelma och sedan buss därifrån.

Men lite är ju tiden avgörande. Tycker att du är lite optimist när det gäller en vecka. Jag brukar använda minst 10 dagar. 4 dagar till Alkavare och lika många därifrån. Två dagar tillbringar jag vid kapellet eftersom det är kyrkhelg 29-30 juli.

Men om det är din första fjälltur och du är ensam vill jag egentligen avråda till. Det går inte att ringa från Sarek. Den enda hjälptelefonen finns i Mikka. Dit tar det minst ett dygn att vandra efter hjälp.

Jag har en kompis som också vandrar ensam, hon startar från Ritsem den 21/7 och kommer att sedan gå till Salto.
Jag startar den 22 från samma ställe och går via Routesvaggen, Mikka, Alkavare, Salto. Flyger från Salto till Ritsem. Buss därifrån till Kebnats och Middag på Salto. Dagen efter åker jag hem.

Vill du har fler tips står jag gärna till tjänst.
e-post
ingvarpetersson@telia.com

Lycka till i fjällen.
Ingvar

Tyckte att det var trevligt att vandra ensammen. Hade iofs vovven med mig så man slapp ju gå och prata för sig själv :)
Efter ett par dagar har man tänkt på allt man kan tänka utan ny "input", inklusive vad tusan som väger i ryggan, hur stor förmögenhet man har spenderat på alla prylar. Så då kan man bara tänka på ingenting och det är ganska avkopplande.

/Ulf

Ja det är en lisa för själen. Under de första dygnen ploppar ekonometriska modeller upp då och då i skallen, tredje dygnet släpper allt och man bara är, närvarande, just där man är och med det man för tillfället gör.

Raskesven

Re: ....

Charlotte_LL (Charlotte Laike) skrev:
Vad ska jag säga ... mina svenskkunskaper sviker mig ... :-(

Äsch, jag bara retas.
De flesta skiljer inte mellan "ensam" och "själv".

Den gamla skriv-ihop-redaktören härjar även i andra språkliga vildmarker...

Återkoppling från Sarek-tur + tack!

Hej!
Ville bara skriva ett par rader och säga tack till alla er som gav mig tips och info inför min första Sarek-tur! Kom tillbaka igår efter 9 härliga dagar som gett enormt mycket mersmak!

Fick till slut med mig min mamma så det blev ingen ensamvandring. Vår tur gick Ritsem-Akka-Kisuris-Routesvagge-Smaila-Pielavallda-Pastavagge-Sitojaure-Saltoloukta. Vi hade mestadels bra väder med undantag för en dag och en natts oväder kring Smaila.

Vattenståndet var överlag lågt och inga vad vållade några problem. Isbryggan låg tjock över Tjågnåris...jokken (har inte koll på stavningen utan kartan ..) så behövde inte vada den. Såg 2 älgar, varav en med två kalvar, samt mycket fågel. Blomsterprakten på Pielavallda var fantastisk! Mötte 2 + 2 vandrare i Routesvagge och 2 i Pastavagge men det var allt. Båtskjuts från Rinim över Sitojaure fick vi av den samefamilj som har vistet där (070 269 8844), båt från Sitojaurestugorna verkar gå upp till Rinim när det finns vandrare som vill åka i den riktningen mem inte nödvändigtvis annars.

Nästa år blir det en ny tur i några andra dalar -- vi blev verkligen tjusade av Sarek (som så många före oss gissar jag ..). Återigen stort tack för alla tips!

häls,
Charlotte

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg