Sarek i juli
Hej Charlotte!
Låter trevligt. Jag är också en sådan som knallar ensam. Det är ju vissa risker medd Sarek. Det finns mycket få broar så du är tvungen att vada de flesta jokkar. Men som du tänker gå är det ofta inga problem.
När du går igenom Routesvagge så möter du tre ställen som du måste ta dig över. Det villsäga om du går ftån Kisuris vilket rekomenderas. Att gå nära Akka är inte bra ur den synvinkeln att du måste över en ganska strid och besvärlig jokk från Akka.
Före renvaktarstugan är det en bred men relativt grund jokk som du skall över. Smailajokkå är mycket bred, vissa ställen knädjup. Men om man tar det lugnt och tar tid på sig kan man ofta hitta bra ställen som inte är så djupa.
Några km före Mikka är det ån yo en bäck som ibland är sådan att man måste ta av sig skorna. Men det är oftast bäst satt göra så.
När du sedan skall in mot Alkavagge så skall du gå ytterligare 2-300 meter in i Koupervagge. Här breder jokken ut sig och bildar ett över 100 meter brett delta. Här tar man sig lätt över på bankarna och över de dm djupa fårorna.
Sedan är det bara jokken som kommer från Vattendelarglaciären. Den kan och är ofta lite jobbigare. Man kan gå långt nedr där den brederut sig. Det har jag dock aldrig provat. Jag brukar gå över så att jag kommer direkt mot moränkullen. Då är det bara att ta höjd för att hitta stigen (Skarjastigen) som sedan går direkt till Kapellet.
Här är det inte så mycket vide att gå i.
Från Alkavare kapell kan du ro över sjön eller om de lagat bron en km nerströms ta dig norr om Allajaure.
En del går norr om Nuortap Rissavare. Jag har inte gått den vägen men väl söder om och sedan utefter Allajaure. Man går lätt på stränderna. Några ställen ligger det snölegor som man helst skall undvika att gå över. De kan brista, men det beror på vädret.
När du kommer till renvaktarstugan tar du dig lite söderut för att komma till renstaketet. Detta följer du, även om du måste gå över en ca 1 km lång myr. Det finns en bäck som det är möjligt att komma igenom staketet. Om det inte är trasigt så att du kommer under.
Från bäcken tar du sedan kompass mot "gamla padjelantaleden". Följer denna stig mot Stalo. Hur du sedan har tänkt dig nämner du inte. Men det finns ju alternativ. Ett att flyga till Ritsem el. Kvikkjokk. Ett annat är att följa padjelantaleden till samma ställe. Eller att ta dig mot Sullitelma och sedan buss därifrån.
Men lite är ju tiden avgörande. Tycker att du är lite optimist när det gäller en vecka. Jag brukar använda minst 10 dagar. 4 dagar till Alkavare och lika många därifrån. Två dagar tillbringar jag vid kapellet eftersom det är kyrkhelg 29-30 juli.
Men om det är din första fjälltur och du är ensam vill jag egentligen avråda till. Det går inte att ringa från Sarek. Den enda hjälptelefonen finns i Mikka. Dit tar det minst ett dygn att vandra efter hjälp.
Jag har en kompis som också vandrar ensam, hon startar från Ritsem den 21/7 och kommer att sedan gå till Salto.
Jag startar den 22 från samma ställe och går via Routesvaggen, Mikka, Alkavare, Salto. Flyger från Salto till Ritsem. Buss därifrån till Kebnats och Middag på Salto. Dagen efter åker jag hem.
Vill du har fler tips står jag gärna till tjänst.
e-post
ingvarpetersson@telia.com
Lycka till i fjällen.
Ingvar