När jag stod inför att planera en egen långvandring fick jag mest information från bloggar från andra som hade gjort samma typ av vandring (Norge på langs). Kanske du kan hitta någon blogg på Gröna Bandets hemsida eller på
http://norgepaalangs.info/. Skicka pm om du vill ha länkar dem som jag tycker är läsvärda.
Som de flesta ovan skriver är det viktigt att inte sätta målen i km för högt. Att bli besviken på sig själv är inget man vill ha på en tur när man är ensam. Men med det sagt, så kan man ha ganska hög fart på låglandsvandring på väg. 6-7 timmar vandring varje dag är inget konstigt och har du då en hastighet på 5km/h så är det en god sträcka. Man kan tänka sig att man är "på jobb" mellan 09-10 till 16-19 varje dag, vilket borde ge minst 4-5 h ren vandring.
Förslitningsskador är nog en reell risk om du inte är en van vandrare eller idrottsman/kvinna. Nu tänkte jag säga att det faktiskt blir mindre förslitningsskador än man kan tro, men när jag tänker efter så har nog lite över hälften av alla långvandrare jag känner haft problem under en vandring. Skavsår måste man i och för sig ta bort från statistiken - det är så onödigt och de kan (ska) lätt avvärjas med rätt sko- och strumpval. Och så går det alltid att gå med skav, leder är värre.
Jag tror till sist att det vore bra om du satsade på en lättviktsutrustning. Nu förutsätter jag att du går på sommaren, såklart. Vädret är ganska oproblematiskt i södra Sverige - då får du lägre krav på tältet. Eftersom du är nära civilisationen kan du kosta på dig att ha ett väldigt litet rep-kit och utrustning som är lättare (men med högre risk att slitas ut). Det är en smaksak om man vill ta den risken, men jag själv, efter att insett saker slits ganska långsamt och att hjälp sällan är längre bort än 24 timmar, har lovat mig att vara lite mindre neurotisk när det gäller den biten.
Angående proviantering så är matbutikernas sortiment oftast, för mig, helt ok. Det går såklart an på vad man vill laga. Jag gillar att hålla det enkelt och rotera 3-4 rätter hellre än att laga något nytt varje dag. Lunsj är norsk lunch med fröknäckebröd och pålägg, frukost är havregrynsgröt. Ett större problem med matbutikerna är att de ligger i byar eller städer och därmed drar en utanför de finaste platserna att gå, och gör att man måste gå mer på asfalt i ointressanta omgivelser än vad man kanske önskar.
En sista ting är att det är bra att lära sig lite om energiinnehåll i olika matvaror, så att du kan komponera en brukbar meny medan du går inne i butiken. Många äter också mindre än vad de bör när de är på långtur. Att veta hur många kalorier man stoppar i sig hjälper att undvika ett underskott på energi. Det leder oftast bara till trötthet, irritation och dåligt omdöme.