Vallningsteknik

Hej!

Vi fick lov att pensionera min hustrus 19 år gamla Fischer Europa 99 ST skidor efter förra vintern. Stålkanterna började lossna, trist.
Köpte ett par Åsnes Rago inför denna vinter. Vi har använt samma valningsmetoder på Rago som på E99, men har problem med att fästvalla inte sittar kvar särskilt länge.
E 99 har/hade ett genomskinligt belag med "wax marks" och annan text synlig under. Rago har ett kolsvart belag. (Nuvarande E99 modellen har visst samma typ av belag.)
Hur ska man grundpreparera denna typ av belag?

mvh

Bengt

Som vanligt?

Det normala (för längdskidor) är att man ruggar upp i fästzonen med ett 150-våtslippapper. Sedan kan man ju alltid lägga på grundvax som man värmer in som första lager, alltså:

1. Rugga med 150-kornigt våtslippapper
2. Lägg på grundvax
3. Värm in första lagret (oftast grundvax eller någon kall valla)

En tanke:
Kanske de gamla belagen har ändrat ytstruktur (åldrats)så att vallan satt bättre än på de nya (Gliden på gamla skidor är ju sämre än på nya).

Själv har jag varken använt sandpapper eller värmt in vanlig valla på turskidorna mina och ändå är jag nöjd och glad. Men det är klart, jag tar med mig vallan ut på fjället och kompletterar när det behövs.

Men prova att rugga upp ytan under spannet lite, det hjälper nog bra.

Glidvalla i fästzonen?

Enligt Åsnes hemsida är belaget sintrat (plast med porer). När skidorna levereras från fabrik har de (förhoppningsvis) mjuk glider på belaget för att skydda det mot uttorkning. Glidern försvårar för fästvallan att bita sig fast i belaget. Använd vallaväck på fästzonen för att bli av med skyddsglidern. Sedan ska du rugga och värma in grundvax eller kallvalla (typ grön) enligt de tidigare inläggen. Om du har möjlighet att valla inomhus när det är klisterföre så är ett grundklister väl värt besväret att lägga i botten.

Att fästvalla inte sitter kvar kan även bero på för mjukt spann eller aggressiv snö. Tung packning och löst underlag äter fäste ordentligt.

Lycka till!

Tommy

Sintrat belag

Hej!

Det sista inlägget tror jag på! Jag gjorde som jag brukar: La på Swix Polar på hela skidan med värme, sicklade ner och sedan lämplig fästvalla i steget. Fästvallan bara pågniden och utjämnad med kloss.
Polar vallan var mer eller mindre borta på ett par dagar. Fästvallan satt inte många km.
Nu ska jag prova att tvätta hela skidan med vallaväck och rugga upp fästzonen innan jag lägger på Polar.

Tack för alla tips.

Bengt

Njaä!

Tvätta bara fästzonen!

Tvättar du hela skidan så saboterar du det arbete som redan är gjort.

/BAX

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg