vallningsfria skogsskidor

Re: Re: Tegsnäs rules!!!

Men hallå, på en pulkatur i fjällen är det ju BARA plastskidor med stighudar som gäller! ;)

(Ingen valla, inget klet, inget strul, bara iväg uppför Tarfalavagge etc.) [/QUOTE]

Hmm. Man vill ju inte vara kaxig, men efter en 20-tal längre vinterturer och nära 100 tältnätter borde man inte vara helt okunnig på området. Visst kan man skita i vallan och köra med plastskidor med stighudar när man drar pulka. Anledningen att jag inte skulle utsätta mig för detta är:

1. Skidor med stighudar har ohyggligt mycket sämre glid än ett par Tegsnäs och tar man av stighudarna tar man sig knappt enns fram på plan mark.

2. Det finns inga plastskidor på marknaden som är speciellt bra i ospårad skogsterräng.

Inte för att det inte finns fördelar med plastskidor med stålkant i fjällterräng. Men eftersom jag personligen inte orkar med kombinationen vintertältning och vallning och inte är speciellt förtjust i fiskfjällsskidor kommer nog mina trogna Tegsnäsare få följa med på vinterturerna även i fortsättningen.

MVH Stefan

Håller med BAX

Med många vinterturer i skog och fjäll i min erfarenhetssäck vill jag bestämt hävda att träskidorna är för bra och överlägsna i skog, lössnö, ospårat och minusgrader för att fördärvas på fjället där de är klart underlägsna moderna skidor med vallningsfritt belag eller om man så önskar stighudar.

Kaxig eller ej, hur många Tegsnäsare ser man i fjällen på vintern, hur många turskidor av plast? (Pratar inte om skogs- och myrmarker utan om den backiga värld vi benämner fjällen. ;) ) Varför då?

Hur brukar man dra pulka i fjällen? Jo från A till B varefter pulkan urlastas och basläger upprättas. Är det bra med stighudar då? Rungande -Jess sire! Är stighudar och träskidor en bra kombination? Vaför inte?

Kan ett par plastskidor med crownbelag (/fiskfjäll) komma till sin fulla rätt när stighudarna väl tagits av?

Kaxig, you bet ya!

;)

/ G

(Ta nu inte detta för allvarligt)

Nej det är sant att man inte ser många Tegsnäsare i fjällen, men...

Det flesta som rör sig i fjällen på vintern går mellan stugor, antingen på dagstur eller långtur. Detta medför en rejäl minskning av packningen och betydligt bättre möjligheter att valla skidorna.

Tegsnäs säljs inte i de flesta affärerna och det är svårt att få stor marknadsandel för ett förtag vars produkter är svåra att hitta.

Det finns det en väldig massa fördomar mot träskidor, då många t.ex har plågats med vita blixten som inte fungerar speciellt bra i fuktig snö.

Man ser väldigt få människor över huvud taget i vildmarker som Sarek eller Padjelanta under vintern (där jag framför allt gillar att vara) och där tryggheten med ett par Tegsnäs är värt en hel del.

Men jag vill ge dig rätt att om jag skulle ge mig av på en längre tur med siktet framför allt inställt på toppturer skulle inte Tegsnäs vara mitt första val. Jag har i och för sig lyckats trycka dit ett par telemarksåk med Tegsnäsarna, men att påstå att de skulle vara bra i nedförbacke vore en stor överdrift.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg