Valley Nordkapp

Nordkapp Jubilee

Började också paddla den gamla nordkapp utan skädda eller roder, med två små packskott. Köpte en ny nordkapp jubilee 99 med den lilla sittbrunnen och skädda.

Har paddlat nästan varje dag i fler år året runt i lysekil, ut mot det öppna havet och runt omkring skärgården. Har också paddlat vänern runt och hela västkusten. För mig är det en underbara kajak som har en bra kompromiss i packvolym, fart, rörelsekontroll, surfbarhet och en lärorik kajak.

Detaljerna är av högsta kvalite och det är endast vajern till min skädda som bockats sig, dock enkelt att åtgärda.

Jag är 174cm lång och väger 70kg, och den verkar vara gjort för en person i min storlek, får perfekt stöd för mina fötter, bra stöd för mina knän och får aldrig träsmak i rumpan, även om jag paddlat en hel dag.

Nordkappen har kanske inte de största packutyrmmena men det är som en gammal god vän.. har man packat den ofta hittar man utrymmen som passar för allt, tältstänger på sidan av skäddan osv.. Har gjort 21dagars turer på sommaren och 18dagars turer på vintern, och har aldrig behövt packa på akterdäck. Har med mig det som är nödvändigt. Sjökort passar utmärka att ha i sittbrunnen osv...

Den bästa med nordkappen är den lilla sittbrunnen där man får ha kartorna nära sig, fästa på de utmärka linorna, de underbara luckorna som aldrig släpper in vatten vare sig på vinter eller sommar. Du kan packa ända upp till kanten och inte oroa dig för någon special lösning som kan ta i.. Och mest av allt så är det en kajak som du inte behöver oroa dig för att det ska gå sönder en massa "smarta" lösningar på.

För mig sitter kunskapen i min egen kropp när jag paddlar, vill inte vara beroende av ett roder som styr åt mig, och som kan gå sönder, speciellt när det är kallt. Eller linor som är vi vägen för packning, eller släpper på de mest olämpliga ställen. Nordkappen är byggt så att om du lär dig hantera den så kan du med stor sido lutning och stödtag svänga den på en 5 öring. Kölen ur vatten och ett långt svepande tag. Så den kräver sin paddlare, men är en utmaning att växa i. Har också surfat med den i höga vågor, krävs dock också att man kan låsa fast kajaken lite snett med ett dragande paddeltag. Eskimåsväng är lätt, då den har en låg bakkant i sargen, vilket gör att man kan luta sig nästan raklång bakåt.

Men smaken är ju som baken och den här kajaken har alla de egenskaper som jag sökt. Sen att den är utsökt vacker min röda kajak, gör att känslan blir bara ännu bättre.

Från en kajakpaddlare som inte än växt ur sin nordkapp trots paddling i många år dagligen.

Köpte en Nordkapp Jubilee som min första kajak (keyholebrunn och justerbar skädda). Hade hört från många att den skulle vara rank men håller definitivt inte med. I stället en kajak som jag kunde växa i och utvecklas med. Känns trygg och förutsägbar då förhållandena blir lite stökiga och fantastiskt lättdriven i normalt "turtempo". MEN - då man är ute och tar sina träningsturer märks helt klart att den fartmässigt har sina begränsningar, motståndet ökar rejält då man börjar komma över 8 km/h. Som sagt, det är ingen begränsning så länge man turpaddlar, snarare är det så att det då brukar vara jag som får hålla igen men vill man driva upp den i högre farter sitter man i fel låda. Mer pluspoäng är att jag aldrig haft det minsta läckage i något av skotten (suveräna VCP-luckor) samt att konstruktionen är otroligt stabil och bygget som helhet andas kvalitet. Dock hade man önskat en större lucka i förskeppet (fixat i och med h2o modellen), man får t.ex. inte ner ett trangia genom runda luckan. Slutligen - suveränt andrahandsvärde. Sålde i höstas min Nordkapp just för att jag ville ha en snabbare kajak, snyft... Hade helst velat behålla den också men plånboken har sina begränsningar. Nu får vi se hur den nyligen levererade QCC 700 står sig i jämförelse med min gamla kära Nordkapp.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg