Valley Nordkapp LV

progg; sa:
Anas Acutan är mindre som sagt:
L 523
B 55
Totalvolym 288 l

Q-boat:
L 550
B 54
Totalvolym 340 l

De där siffrorna kan inte stämma riktigt, för Anas Acuta är smalare än Q-boat. 51 cm respektive 53 cm tror jag är de riktiga måtten. Q-båtens yttre mått är för övrigt väldigt lika standard-Nordkappen, men slag och rocker skiljer.

Jag själv en Q-boat och är mycket nöjd. Den är väldigt trevlig att paddla och rolig att leka med. Jag gillar att man sitter nära vattnet och har kontakt med båten hela tiden. Akterdäcket är rätt lågt, så lastutrymmet bak är inte det bästa, men det räcker.

Om jag har någon invändning så är det att den kräver lite mer ansträngning för att hålla samma hastighet som en "vanlig" kajak (t ex en Nordkapp-kopia som Tahes Reval Expedition). Speciellt i motsjö måste man jobba med tyngdpunkten (luta framåt/bakåt) för att inte tappa fart. En annan detalj att ta ställning till är att man måste tänka på vad man gör om man paddlar utan kapell, eftersom det annars är helt normal att svänga med sittbrunnskanten under ytan.

Jag var kanske inte helt notoriskt grundlig vid kontrollen av siffrorna, tog dem direkt från min hovleverantörs hemsida (Escape kajakcenter i Önnered) utan att kolla vidare, men vi kan ju se vad Valley skriver…

Korrigerade uppgifter:
Anas Acuta:
L: 523 cm
B: 51 cm

Q:
L: 548 cm
B: 53 cm

Hej.

Det blev en q-boat för mig och en Anas Acuta för sambon så nu kan man jämföra dem ordentligt. Leverans i början på Juli.
(skönt att äntligen bestämt sig!)

Får återkomma senare med rapport.

/Anders

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg