Vallee Blanche ?

Hej!

Vi är ett gäng som åker till Argentiere(Chamonix) med UCPA i början på mars, dvs aktiv skidåkning med lärare eller guide i alla typer av backar.

Nu undrar jag vad ni som varit i omgivningarna tycker om Vallee Blanche, är det värt extra pengar, en hel skiddag, köer mm ?

eller finns det andra löpor i området som slår denna marknadsförda tur (som alla bara måste åka)?

mvh zacke :cool:

Mycket snack...

Normalvägen bjuder inte på någon större skidåkning (förutom de första 200 m) det är snarare en lång transportsträcka med flaskhalsar där en del mindre begåvade tar mer tid på sig än vad vanligt folk vill vänta. Trotts detta så är det värt böket för naturupplevelsen i högalpin miljö. Toppstationen på "Agillen" är värd besöket bara den, med fina vyer över Mont Blanc masivet, panoramavyn över Chamonixdalen och istunneln är en kul sak du passerar på vägen till starten av repan.
Så vill du ha ut mycket skidåkning av dina dagar, ta liften både upp och ner en förmiddag, eller be guiden om en alternativväg ner.

Valle Blanche

Håller med ovanstående. Hade hört mycket fantastiskt om denna tur. När jag väl gjorde den blev det något av ett antiklimax. Spektakulär lift, utsikt, landskap men skidåkningen som sagt bara en lång transportsträcka. Tycker man om att glida fram, sola och betala 200 spänn för en middag med rödvin så visst. Vill man åka skidor håller man sig till Grand Montets.

...Johan...

Vägval

När jag var där så delade vi upp oss och dom duktiga åkarna higway to hell (skidvänster)
och de andra åkte stairway ro heaven (skidhöger). Skidvänster innebar riktigt bra åkning med undantag för plattåkningen på slutet. Efter lunch refugen så tar man skidvänster igen och får åka någolunda brant åkning.

Vi fick till och med fira lite på nått ställe om man inte var sugen på att droppa 5 m ner i en 30 gradig backe, jag åkte telis och var inte sugen på det...

Så skippar man turiståket och har en bra guide och kan åka skidor så kan det vara en höjdartur!

Tack för dessa intressanta uppgifter, ni andra kom gärna med fler.

Vi får väl se hur det blir, väder och snöförhållande har ju en ganska stor inverkan.

mvh Zacke

Mitt tips är att ta en guide + randonnéeutrustning och ta en tur till något närliggande berg runt Argentièreglaciären, det finns en mängd turer beroende på kondition, teknik, smak...etc. Utgångspunkt: Les Grands Montets.

Tjena Zacke!

Åkte Vallée Blanche för ett par år sen, då jag deltog i UCPA's off-pistkurs. Vi åkte en av de alternativa vägarna ner och det var bitvis rätt så radikalt.

Jag tycker: Om det är en solig och fin dag, det inte finns nåt puder kvar i Grands Montets, och ni kan få åka nån alternativ väg - kör! Det är trots allt en mäktig glaciär och otroligt häftig miljö. (Dessutom är det en "intressant" upplevelse att vara bakis på 3800 meters höjd...) :)

/magnus

Jag har varit med UCPA i Argentiere minst fem gånger och då deltagit i off-pistkursen. Om man deltar i denna kurs ingår det utan extra kostnad ett Vallee Blanche-åk. Trots detta har det bara blivit av två gånger och det är jag tacksam för.
Jag är förespråkar bestämt en randonnéetur. Detta ger en betydligt större naturupplevelse och man slipper den långa förmiddagen i liften till Agillen. Dessutom får du bättre kvalitet på skidåkningen om du väljer att gå på hudar eftersom du hamnar där färre människor har åkt.

/Johan, till Argentiere vecka 4

Definitivt värt pengarna!

Nästan allt har redan sagts, men nog tycker jag att åket är värt pengarna!
Som sagt, det går att välja mellan ett flertal vägar med varierande svårighetsgrad och det viktigaste är framförallt att gruppen är någorlunda homogen vad gäller förmåga och att guiden är sugen på att ladda lite. Sista biten över Mer de Glace är alltid plattåkning, men det är faktiskt ganska kul att fräsa runt bland sprickorna även här!

Har guiden koll så har han fått en bokad tid till kabinen och man slipper stå & köa med alla andra som ska upp (japanska turister iförda päls mm...)

I våras kostade det 400 FR (guide, liftkort och utrustning) genom UCPA och för 70 cm puder och knallblå himmel var det värt det...

/Magnus

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg