Vallee Blanche överreklamerad?

Hej! (Testar om det är fler som läser Telis-listan än slalom)

Vi är ett gäng som åker till Argentiere(Chamonix) med UCPA i början av mars, dvs aktiv skidåkning med lärare eller guide i alla typer av backar. (blandat telis-slalom)

Nu undrar jag vad ni som varit i omgivningarna tycker om Vallee Blanche, är det värt extra pengar, en hel skiddag, köer mm ?

eller finns det andra löpor i området som slår denna marknadsförda tur (som alla bara måste åka)?

mvh zacke

Ja, ur åksynpunkt.

Hej zacke!

Har åkt två gånger med UCPA och tidigare med företag som har haft samma koncept, tout compris.

Jag har varit i Chamonix sju gånger sedan 1986 och aldrig åkt Vallée Blanche, detta beroende på all annan åkning som är otroligt mycket bättre. De guider jag åkt med har inte rekomenderat Vallée Blanche främst med hänsyn till de många transportsträckorna. men det finns varianter på heldagar som utgår från Aiguille du Midi med firningner till orörda korridorer mm.

Guiderna är ofta öppna för förslag så förbered dig genom att inhandla en guidebok över de åk som finns utanför preparerade områden.Du kan därigenom få en kanonvecka.

Eftersom jag åkt med bergsguide i stort sett varje gång så har jag lärt mig hitta till en del smörställen även om det alltid är osäkert utan guide.

Det jag vill ha sagt är att du med en guide kommer att få ut 50 % mer av din resa än vad du skulle få utan. UCPA är ingen semester det är ett träningsläger, kom förberedd.

Lycka till och ha det så trevligt

Janne

Inte för skidåkningens skull...

Valée Blanche (eller hur det nu stavas) är knappast något man åker för att få häftig skidåkning. Då finns det betydligt bättre alternativ.

Men ... turen är en klassiker och som naturupplevelse är den magnifik. Är vädret bra kommer du inte att ångra dig, men var inte inställd på några längre "lössläppta" sträckor i lössnön. Mestadels sker åkningen i "led" efter guiderna... Vägvalet varieras efter väderlek, snöförhållande och gruppens sammansättning. Är ni få och duktiga kan ni kanske övertala guiden till en mer "avancerad" sträckning! (Observera "kanske"...)

MVH/MM

Ett av naturens mästerverk

Njut av naturen en solig dag. Vallée Blanche är en mäktig naturupplevelse. Om det inte vore för att guiden vill stanna och prata om glaciären hela tiden skulle man kunna klara av äventyret på en halv dag. Men så var det där med att njuta...

Åkningen...tja, mest en transportsträcka. Om det kommer nysnö så kan det kanske...nä, inte ens då.

Det är klart att det finns andra vägar ned men 90% av alla som åker tar den enkla vägen ned.

Och sen när det är gjort, så är det gjort.

Ha en trevlig vecka, själv bär det av Serre Chevalier nu på lördag.

/Robert B

Tack!

Tack för svaren!

Hoppas vädrets makter är med oss!

Då blir det nog en tur i den vita dalen.

mvh zacke

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg