Valenkis

Bl a här - med fördelen att slippa tull/moms eftersom de säljs inom EU. Tillverkningen av just dessa sker dock i Vitrryssland. Pris kring 600-700 kr för de sulade versionerna, 440 k för en "ren" filtladda.
Beställs via mail.

Vill du hitta fler till hyfsat pris och inom EU, sök snarare på "walonki" (+ ev. "buty" eller "shoes") än "valenkis".

Jag vet inte vad det där var för hemgjord hemsida, men jag fattade ingenting :/

Söka på Walonki gav färre resultat :(

Hur varma är dessa tror du?
Har inga själv, men det är den traditionella modellen så varken tjockare eller tunnare. På sidan står det att de är tjocka och "gjorda av äkta fårull som formats med ångfiltning i många lager", vilket "säkrar fuktavledning från fötterna och värmeisolering ner till -40 grader" (hmmm). Beror väl (också) på vad man har inuti.
En god vän som bor i Bieszczady-bergen i sydöstra Polen (inlandsklimat, kalla torra vintrar) använder dem i vaje fall som vinterskor och påstår att det inte finns något bättre när det är riktigt kallt.. Skulle naturligtvis aldrig fungera i Skäne... :p

Blev lite halvsugen på Valenkis + Galoscher

2949644323_10b9c0b2da.jpg

..så man kan alternera mellan "traditionell" & lite blaskigare klimat.

Har mailat dom som Joanna länkade till för & se om dom kan tilhandahålla galoscher.

Ingen på Polska firman svarade på mina frågor, så jag beställde från ett par Valenkis + galoscher från rusclothing.com - $142 blev det, ink. frakt.. Om någon är intresserad, kan jag lägga upp en bild på dessa när dom kommer.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg