VÅLDSAMMA SKAVSÅR mellan benen!!

Vilka tights är bäst?

Frågan ställde jag för en vecka sedan på en tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11206 på "trekking" forat. Ingen har svarat så kanske någon kan kommentera här i stället.

Jag har alltså infanterieldstendenser men mina relativt korta svarta tights från New Line som jag köpte för ca 3 år sedan har korta byxben som glider upp och exponerar lårhud på insidan för skav insida mot insida.

Hälsningar Thure

Den...

modell jag har är "lårlånga" och de glider inte upp. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har (eller hur man nu skall beskriva det) dessa tights CoolMax. Jag har för mig att fabrikatet är Triumph, men jag är inte helt säker...hur som haver, min rekommendation: lårlånga thights med CoolMax

/Anders B

Tips från vana långpromenerare

De som går Nijmegenmarchen (16 mil på 4 dagar) vet att undvika infanterield. Jag citerar direkt:

"Infanterield (skav mellan låren eller mellan skinkorna) kommer krypande men blir snabbt outhärdigt. Det orsakas av friktion hud mot hud eller friktion mot klädesplagg och beror huvudsakligen på för tät klädsel, fukt och värme.

I förebyggande syfte kan Du:

-gå med öppen gylf
-öppna dragkedjorna på benen
-använda tajts som går ner en bit på benen
-se till att sömmarna på byxorna är jämna och fina (klipp rent och tejpa vid behov).
-talka (ej för mycket, då blir det bara värre)
-ta av byxorna vid rastplatserna

Skulle Du drabbas:
-ventilera och öppna gylfen.
-Skölj med iskallt vatten och lufta.
-Skydda med kompresser tills Du kan lindra med vattenfast salva, talk eller potatismjöl.
-Du kan stödtejpa med idrottstejp på lårens innansida vid svåra besvär (och det är inte roligt att ta bort efteråt, det vill jag lova!) eller applicera Compeed mellan skinkorna (inte heller roligt att ta bort...)."

För att förebygga ár det viktigaste att hàlla torrt och rent runt lâr och sjálva "paketet" etc.

Har man väl drabbats kan man anvánda asol-lösning för att torka huden samt sà finns det olika slags salvor med och utan kortison man kan aplikera pà de onda. Prata med lákare och ta med den salva som denne rekomenderar, det kan det vara värt, ty vad värre öde för en vandrare án infanterield?

MVH /mats

En bit fläsk

jag har edan tipsat om detta någon gång tidigare i en annan tråd, men här kommer det igen:

Förr i tiden lade man två köttskivor mellan benen när man gick för att lindra besvären. Kan vara lite knepigt att få dem att sitta bra kan jag tänka, men tänk vad mört och fint kött ni har till kvällsgrillningen! Vid cykling borde det vara kanonbra. Jag skulle dock inte tro att sält kött är så fiffigt...

Kalle

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg