Tag plats på vägen
Vis av erfarenhet gäller det att ta erfoderlig plats på vägen, så blir billisterna tvugna att visa hänsyn.
Håller jag 1-2 dm ut från vägkanten svischar bilarna bara förbi med 2-3 dm avstånd till mig,vilket känns läskigt.
Om jag däremot håller 1 m från vägkanten, så visar bilisterna betydligt bättre hänsyn och kör om med god marginal. Dessutom slipper jag köra in i parkerade bilar och annat elände.
Sedan får myndigheter och polisen säga vad de vill, för så här ser faktiskt verkligheten ut för oss cyklister.
F.ö. försöker jag undvika stora vägar så långt som möjligt. Småvägar är betydligt trevligare.
Annars var det ett lysande förslag om avdragsrätt för ny cykel.
Summan kan ju alltid diskuteras, ty blir den för låg, så köper många bara tunga klumpiga navväxlade cyklar med stålfälgar
istället för lätta och fina kedjeväxlade cyklar med dubbelbottnade stålfälgar, men principen är mycket god. Se bara till att även nödvändiga tillbehör så som hjälm, spd-skor, cykelbyxor etc. också blir avdragsgilla.
Kräv också fler cykelställ med tak, så att vi cyklister vågar ta våra fina kedjeväxlade cyklar till och från jobbet, affären o.s.v. utan att de slipper bli fördärvade av regn och rusk.
/Niklas