Har inte läst hela tråden, men mina erfarenheter av Thermos (originalet d.v.s.) är inte bra.
Det skall erkännas att de håller värmen mycket bra. Mina negativa åsikter grundar sig på kvaliteten.
Jag har tre stycken i olika stolekar, och samtliga gick sönder efter mycket kort tid.
Den första gick sönder då den, halvfull, ramlade ner på en grusväg från kofångaren (fikade i bakluckan under jakten).
Den andra gick sönder efter att ha tappats, helt tom, från samma höjd på grusgången vid urpackning från bilen.
Den tredje gick sönder utan att jag vet varför.
När jag säger att de gick sönder menar jag att de inte längre håller värmen. En av dem tar dessutom in vätska mellan väggarna.
Samtliga lider alltså utav att det inte längre är vakuum mellan väggarna. Troligtvis ligger felet i halsen, där väggarna möts.
En termos ska inte misshandlas, men den ska tåla ett fall på relativt mjukt underlag från under en meters höjd.
Kanske har jag haft otur och fått tag i 3st thermosar från en och samma dåliga batch, eller så har jag bara haft otrolig otur.
Annars har jag goda erfarenheter av Stabilotherm (de som används inom försvaret).
Gamla 1liters med sånt där vikbart/infällbart plasthandtag gillar jag också.
Den allra bästa jag äger är dock en liten 0,35L jag fick av mina föräldrar för ca 15 år sedan - "Rocky - den okrossbara termosen". 0,35L och dryga 10 cm i diameter gör den varken lätt eller kompakt, men den är fantastiskt bra.