Val av termos

Använder en 1 liters StabiloTherm, väger lite drygt 600 g tom, men då den håller drycken varm en hel dag så tar jag den vilkten. Varmt kaffe eller choklad är guld ute vid vinterfiske eller skidåkning!
Den håller dessutom tätt, ännu ett stort plus, har väl 5-7 år på nacken så jag kommer inte ihåg vad den kostade.

har en thermos, en från termosverken i jönköping, en fulkines och en från stanley. Thermosen är nog bäst, men lite tråkig. Den från termosverken är lätt men lite ömtålig, och sådär på att leverera. Fulkinesen duger fint, men har lite omständlig kork. Den från stanley är snyggast, stryktåligast (lackad i hammarlack ffs!) och har livstidsgaranti. Dessutom är den tyngst och håller värmen näst intill lika bra som den från thermos. Stanley är således det självklara valet för de flesta tillfällen.

Ja, det var verkligen stor vikt-skillnad! Är det 1 liters varianten du anger vikten på?

Kollade på en återförsäljares hemsida, men blev osäker när du säger så. Fick rota fram min ur garderoben och inser att uppgiften på hemsidan jag hittade nog var utan lock. 530 gram väger den med locket/muggen på.

Dessutom är den tyngst och håller värmen näst intill lika bra som den från thermos. Stanley är således det självklara valet för de flesta tillfällen.

Du väljer bort Thermos för att den är i rostfritt och saknar färg, trots den är lättare och håller värmen bättre!? :)

Köpt hammarlack i valfri färg på biltema för en billig penning och släpp loss din konstnärliga ådra.

Kaffe

har jag i glastermos rostfritt oxiderar kaffet så att det blir beskt mycket snabbare p g a katalysatoreffekt.

Ett bra alternativ är plastflaska 1 - 2 L inne i dunjackan i ryggsäcken. Det brukar jag använda till blåbärssoppa, buljong etc. vid skid och skridskoturer.

Thure

Du väljer bort Thermos för att den är i rostfritt och saknar färg, trots den är lättare och håller värmen bättre!? :)

Köpt hammarlack i valfri färg på biltema för en billig penning och släpp loss din konstnärliga ådra.

Appappapp, stanley är också i rostfritt, men snyggare. Jag köper inget på biltema längre, allt (utom epoxyn) är fan undermåligt. Thermosar är viktiga saker, därav viktigt att de är snygga. Tyvärr är ju inte stil nåt man kan lära sig, antingen så har man det eller inte. En hemmalackad thermos med biltema-hammarlack kan in inte mäta sig med:
classic-1qt.gif

Att de dessutom säljer samma reservdelar som de alltid gjort, har skruvkork och livstidsgaranti tycker jag överväger alla eventuella fördelar man kan se hos en original thermos.

Appappapp, stanley är också i rostfritt, men snyggare. Jag köper inget på biltema längre, allt (utom epoxyn) är fan undermåligt. Thermosar är viktiga saker, därav viktigt att de är snygga. Tyvärr är ju inte stil nåt man kan lära sig, antingen så har man det eller inte. En hemmalackad thermos med biltema-hammarlack kan in inte mäta sig med:
classic-1qt.gif

Att de dessutom säljer samma reservdelar som de alltid gjort, har skruvkork och livstidsgaranti tycker jag överväger alla eventuella fördelar man kan se hos en original thermos.

Har de skruvkork? Då ska jag fan ha en sådan. Jag stod och dregalade över dem när jag var i Staterna senast, men köpte ingen. Hade liksom svårt att motivera mig till att släpa hem den (det handlades rätt friskt, för kronan var låg). Dumt. Den kostade väldigt lite, vill jag minnas.

Dessutom är de galet snygga.

"Jag har lite Primus termocykler och är mycket nöjda. Det te jag laver på kvällen och ligger i tältet på natten av allt ljumma morgonen."

Ibland funkar fasen inte Google Translate så där jättebra alltså :(

Thermos

Har haft en himla massa sunkiga termosar... som dessutom inte alla varit de allra billigaste.

Everest, Vildmark, Ikea, Mckinley... + någon noname... ALLA har varit usla utom just den senaste då jag insåg att dyrast var bäst och billigast över tid.... Thermos.

//T

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg