Olika tält levereras ju med olika markpinnar/tältpinnar, och vissa utan några alls... Själv brukar jag ha med mig några smala och några i V-profil (oftast HB Square och Viper Alu) för att matcha olika underlag. Testar först med en Viper, om den inte går att få ner tar jag en Square. Inbillar mig att V-profilen håller emot bättre när det blir drag i pinnen. Har också testat Y-profil, som jag tycker var toppen i mjukt underlag men hopplösa så fort det var sten i marken.
Vad använder ni andra? Ni som bara kör med runda pinnar (typ HB Pro), fungarar de bra även i lösare underlag? Jag har själv inte varit med om att någon pinne dragits loss*), så evt fånar jag mig bara och kunde hellre ha med mig enbart smala pinnar eftersom de i stort sett alltid går att få ner (tjäle och klipphällar undantaget).
(Anledningen till att jag frågar är förstås att jag köpt ett tält utan pinnar och måste bestämma mig för vad jag ska ha.)
Referens: HBs olika varianter
*) Jo en gång, när jag testade tält i blåst på sumpigt underlag...
Vad använder ni andra? Ni som bara kör med runda pinnar (typ HB Pro), fungarar de bra även i lösare underlag? Jag har själv inte varit med om att någon pinne dragits loss*), så evt fånar jag mig bara och kunde hellre ha med mig enbart smala pinnar eftersom de i stort sett alltid går att få ner (tjäle och klipphällar undantaget).
(Anledningen till att jag frågar är förstås att jag köpt ett tält utan pinnar och måste bestämma mig för vad jag ska ha.)
Referens: HBs olika varianter
*) Jo en gång, när jag testade tält i blåst på sumpigt underlag...