Val av sko och pedal?

Vad är "seriös körning"?

Khellros; sa:
Jag har just köpt den här pedalen:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artnr=CRANK016
och kan rekommendera den. Riktigt bra att cykla med med vanliga skor, utan att för den delen kompromissa med prestandan vid seriös körning.
Magnus

Vad är seriös körning enligt dig?
De enda cyklister som jag vet är "seiösa" cyklister är de som bara använder cykel.
Tex de som inte bara cyklar på sommaren när det är soligt och varmt utan även cyklar till jobbet/skolan under nov, dec, jan, feb, mar.
De som tar cykeln när de skall handla, flera av dem har tom en cykelkärra för att kunna storhandla.

Däremot så sysslar inte de som leker med sina cyklar särskilt ofta med seriös körning.
Typiskt kännetecken för de som leker med sina cyklar är att de åker tex Vätternrundan, Finnmarksturen, 08XC osv. Lekcyklisterna köper dessutom sina cyklar baserade på om de är snygga eller ej!
Hur seriöst är det?

Pedaler och skor

Har haft en del olika skor och pedaler genom åren. Viktigt är när du ska använda skor och pedaler. Själv kör jag mest i skogen med varierad svårighet och underlag.
Det med lera har jag alltid tyckt att pedalerna har problem med.
Det är även skönt att veta att man kommer loss om det strular. Det sistnämnda betyder mycket för åkglädjen.

För denna säsong har jag bytt upp mig till Shimano M959 från den tidigare modellen, vad den nu hette, (akta er för denna för att den går av.)
Denna pedalen, M959 är ett måste. Allt funkar finfint och när man försöker att klicka i så är man redan i och detta gäller oavsett hur mycket lera man har varit i. Att man sedan törs mycket mera tekniskt är toppen då man vet att man kommer ur.

Dom nya Look pedalerna, dom som är som en pinne med fyra insteg är vist inte så bra. Kompisar har problem att komma ur dom.
På pendlar cykeln har jag ett par gamla Ritchey pedaler som funkar bra.

Sko val för mig är vid:
Skog och tävling SIDI MTB ACTION SRS. Den finns vist med kolfibersula men jag kör den vanliga. Har fungerat jättebra för mig i många år nu.
Vinter Shimano W101
Till jobbet Shimano M037

Ola A.

Re: Pedaler och skor

Olaa; sa:
Har haft en del olika skor och pedaler genom åren. Viktigt är när du ska använda skor och pedaler. Själv kör jag mest i skogen med varierad svårighet och underlag.
Det med lera har jag alltid tyckt att pedalerna har problem med.
Det är även skönt att veta att man kommer loss om det strular. Det sistnämnda betyder mycket för åkglädjen.

---snip---
Dom nya Look pedalerna, dom som är som en pinne med fyra insteg är vist inte så bra. Kompisar har problem att komma ur dom.
På pendlar cykeln har jag ett par gamla Ritchey pedaler som funkar bra.
---snip---

När lera eller snö eller annat klägg kommer in i bilden så brukar det vara svårt (eller omöjligt) att komma i pedalerna. Min erfarenhet är att när man väl kommit i pedalen så är det oftast ganska enkelt att komma ur pedalen.

Look 4x4 och CB som är samma konstruktion, lite olika materialval bara.
Jag har cyklat ca 100 mil (allt från asfalt till svåra stigar, nästan ocykelbara) med CB i år och jag har aldrig märkt att dom är särskilt svåra att komma ut. Däremot kan man ju sätta klossarna på olika sida och därmed ändra utlösningsvinkeln.

/Mattias

Re: Sådana ska jag spana in!!

sjom; sa:
Verkar vara en bra och enkel lösning. Någon som har erfarenhet av att användana sådana?

/jens

Jag har sådana i byrålådan, men har inte använt dem. När jag fick dem blev jag dock varnad för att de är rätt så knixiga att plocka bort. Inget man gör utan åtminstone en skruvmejsel och en stunds pillande tydligen. Men att klicka dit dem är enligt uppgift gjort i ett nafs.

# Magnus

Det kan nog stämma, men dom är olika svåra att ta bort beroende på hur spänd fjädern är i pedalen. Så länge pedalen inte är i sitt hårdaste läge så går det ofta ganska lätt att få bort plastplattan.

/Mattias

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg