De är till för o vara i England en vecka så tror 90L hade varit bra
de vet ni nog bättre än mig om jag ska vara ärlig, så kläder,tält,madrass,sovsäck osv skall med
Har du redan tält, madrass, sovsäck osv? I så fall kan du skriva här vad du har så man får en uppfattning om dina volymbehov. Ett tält kan ju ta upp alltifrån 1L till 8L i volym. En dunsovsäck är dubbelt så stor som en syntetisk. Min vandringskompis liggunderlag är 4 gånger så stort som mitt när han packar det.
Om du inte har köpt tält och sånt än så är mitt bästa tips att skriva här om dina behov och krav så får du säkert bra tips på prylar som både fungerar bra och stabilt men samtidigt går att packa ihop smidigt.
Det går inte att säga någon standardstorlek på ryggsäck för en tur "till england".
Men jag kan säga att 90L är rätt stort. Förstår det som att du struntar i vad det väger och tja, jag struntar INTE i vad min packning väger. Och därför rör jag mig snabbare än vilken "stor stark karl" som helst med 90L på ryggen. Men vi struntar i det nu. Utan fokuserar på volymen. Ju större säck desto svårare att ta sig genom buskage och kanske även smala stigar. Desto mer plats behöver man på bussen, bilen tåget osv. Större rygga tar större plats i tältet också. Redan 80L upplevs mycket smidigare och 75L väldigt mycket smidigare. Skulle jag säga. Smaken är som baken så klart.
Om det skiljer 1kg mellan säckarna hade jag absolut försökt ta den lättare säcken. Men du måste prova säckarna packade med ungefär dina prylar. Alltså köpa hem en säck och sedan packa den och gå en timma eller så. Ryggsäckar är som skor, den bästa ryggsäcken i hela världen kommer vara rätt usel om den inte passar just dig.
När du provar säcken, kolla lite youtubevideos om hur man ställer in ryggsäckar. Börja med att släppa på alla remmar så att de är lösa. Det är lättare att fixa passformen genom att dra åt än genom att släppa. Kan vara värt att få hjälp i butik men det är långt ifrån alla butiker som alltid har personal som vet hur man ställer in en ryggsäck. Så youtube är din vän här.
Lycka till och återkom gärna med svar och fler frågor!