Val av ryggsäck!!!

Hej jag är 173 och skulle vilja köpa mig en ryggsäck för långa vandringar och för att tågluffa, jag hade täckt en Haglöfs Viktor 70 Kg...
Vad kan ni andra rekommendera???

Haglöfs Victor är en jättebra säck, men jag skulle krypa upp ett snäpp eller två snäpp till Victor 75/85 eller 90/100. Det gäller att få med en hel del om man skall vara ute några dygn. Så bättre att satsa på lite prylar att växa i tycker jag.

Gigantsäckar inte lämpliga för kvinnor

flamma; sa:
men jag skulle krypa upp ett snäpp eller två snäpp till Victor 75/85 eller 90/100. Det gäller att få med en hel del om man skall vara ute några dygn. Så bättre att satsa på lite prylar att växa i tycker jag.

Håller inte med. 70 liter är *mer* än tillräckligt för en tågluff (40L vore mer lämpligt, tvätta hellre ofta än att ta med dig sju ombyten av alla kläder, sovsäck är också onödigt på tågluff). Dessutom räcker 70L för riktigt långa vandringar, om man bara packar klokt. Sannolikheten att en kvinna ska bära en 100L-säck fylld med prylar och kunna njuta ens en sekund av upplevelsen anser jag vara minimal.

Satsa på en 60L, eller möjligtvis 70L (bara om du är riktigt stark). Jag har en North Face Prophet 45L som är expanderbar till 65L (men om man använder den i 65L-läget ska man inte fylla den enbart med tunga prylar som böcker eller vatten, utan helst hålla vikten under 20 kg), som jag är mycket nöjd med. Lätt, flexibel, rimligt pris. Fick mycket bra testresultat i Utemagasinet. Men prova noga, du kan ev. i kortaste laget för denna säck (beror på din rygglängd).

Re: Gigantsäckar inte lämpliga för kvinnor

Jonas Vestlund; sa:
flamma; sa:
men jag skulle krypa upp ett snäpp eller två snäpp till Victor 75/85 eller 90/100. Det gäller att få med en hel del om man skall vara ute några dygn. Så bättre att satsa på lite prylar att växa i tycker jag.
Sannolikheten att en kvinna ska bära en 100L-säck fylld med prylar och kunna njuta ens en sekund av upplevelsen anser jag vara minimal.
Hur många kvinnor känner du som heter Walter?

Re: Re: Gigantsäckar inte lämpliga för kvinnor

[/QUOTE]
Hur många kvinnor känner du som heter Walter? [/QUOTE]

Ehe... En helt korrekt iakttagelse... Av någon outgrundlig anledning fick jag för mig att inlägget kom från en kvinna... Mitt misstag.

Däremot tycker jag dock att min kommentar gäller för de flesta män också. Säckar på 80L och uppåt blir vansinningt stora (och tunga, om man fyller dem), vilket, i min mening, hamnar ivägen för naturupplevelsen. Det finns tillräckligt mycket lättvikts/lågvolymsprodukter idag, och dessutom behöver man kanske inte ta med sig allt man kan komma på? Men det är ju såklart en smaksak.

instämmer helt en större säck medför att man plockar ner extra saker i säcken som egentligen inte är nödvändigt och som bara tar plats. Tycker att du HELT KLART bör klara dig på 60l även med mat för en vecka i fält. Tråkigt att gå omkring med en halvfull säck efter någon dag,som bara hänger med tom tyg. LYCKA TILL. lÄTT ÄR GOTT. HANS

glanne; sa:
Tycker att du HELT KLART bör klara dig på 60l även med mat för en vecka i fält.

NU skulle han väl iofs tågluffa. Och matbutikjer finns det ofta i närheten av tågstationer:)

En annan sak är att jag heller bär lite extra, men slipper äta frystorkat. Färskt är gott.

mvh Christian

Vad jag såg så gällde även resorna långa vandringar, vilket iofs inte gäller samma volym som vid tågluffning, det erkänner jag,men vid fjällvandring har JAG dock utan att försaka allt för mycket klarat mig på 60l även med tält och mat för en vecka DOCK ICKE något frystorkat vilket jag tycker är för dyrt,om man inte gör det själv,men helt ok om man så önskar mvh Hans

Hmm

glanne; sa:
instämmer helt en större säck medför att man plockar ner extra saker i säcken som egentligen inte är nödvändigt och som bara tar plats.

Nej, jag tror inte att det är säcken storlek som medför att man packar onödiga saker, snarare beror det på oerfarenhet eller dålig packdisciplin (eller så är bäraren fotograf :) ). Vill man kunna göra långa turer eller vinter- turer måste volymen upp...på kortare turer plockar man bara av sidofickor eller snör ihop säcken lite.

För långresa skulle jag dock välja max 40-50 L.

Mvh,

J

Berghaus Cyclops II atlas

...en mycket bra säck som varit min trotjänare i flera år. Har liftat/luffat/rest med den och trivs oerhört bra med både bärsystem och funktion.

Dock har spännen spruckit vilket är en kvalitetsbesvikelse. Dock vill jag poängtera att den har fått mycket stryk!
//Janne

Re: Berghaus Cyclops II atlas

Ben_Rangell; sa:
...en mycket bra säck som varit min trotjänare i flera år. Har liftat/luffat/rest med den och trivs oerhört bra med både bärsystem och funktion.

Dock har spännen spruckit vilket är en kvalitetsbesvikelse. Dock vill jag poängtera att den har fått mycket stryk!
//Janne

Har själv en 13år gammal Vulcan utan problem med spännena.. Har dock för mig att det är nån speciell årgång som har haft sämre spännen..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
da_flower Val av ryggsäck utredning a la Kungsleden Transportera 12
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
Val av ryggsäck... Transportera 0
Hadoque Val av dagturssäck! Transportera 30
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg