Val av regnkläder vid fjällvandring?

Jag undrar vad som kan vara bäst att välja gällande regnkläder vid fjällvandring?
Regnponcho, regnkappa eller regnjacka och regnbyxor?

Just nu har jag stoppat ner en kompakt regnponcho i ryggsäcken och regnbyxor men vet inte hur det funkar i fjällen med en fladdrande regnponcho om det blåser mycket tex?

Kanske kan vara bättre med en regnjacka än en poncho till överdel?

Har en kompakt tunn regnjacka som kanske även kan fungera som vanlig vindjacka vid behov som kanske kan vara ett bättre val än en regnponcho?

Det börjar bli trångt i ryggsäcken nu så alla val av storlek och vikt verkar spela stor roll nu när jag håller på att packa ihop allt och testa mig fram.
 
Jag undrar vad som kan vara bäst att välja gällande regnkläder vid fjällvandring?
Regnponcho, regnkappa eller regnjacka och regnbyxor?

Det börjar bli trångt i ryggsäcken nu så alla val av storlek och vikt verkar spela stor roll nu när jag håller på att packa ihop allt och testa mig fram.

Jag har prövat både ock, men lättast är utan tvekan regnjacka/regnbyxor. Går man med poncho så blir man lätt blöt om armarna när man ska slå upp tältet när det det regnar...samt blåser det hård så är ponchon mindre bra. Som du säger så kan man även använda regnjackan när det blåser ordentligt som extra vindförstärkning.

Ponchons fördel är att det blir luftigare och att du man kan lämna regnskyddet till ryggsäcken hemma, under förutsättning att man har en modell större :)
 

Bilagor

  • P1020202.jpg
    P1020202.jpg
    52.3 KB · Visningar: 5,921
(...) Just nu har jag stoppat ner en kompakt regnponcho i ryggsäcken och regnbyxor men vet inte hur det funkar i fjällen med en fladdrande regnponcho om det blåser mycket tex?
(...)
Har en kompakt tunn regnjacka som kanske även kan fungera som vanlig vindjacka vid behov som kanske kan vara ett bättre val än en regnponcho?
Poncho har sina fördelar, men du har rätt i att det inte är så kul i hård vind. Inte heller nere i videsnåren. Ta regnjackan, särskilt om den väger mindre än din poncho och dessutom kan dubbla som vindjacka.
Men glöm då inte, att ryggsäcken därmed inte blir regnskyddad, så ta med regnöverdrag som passar (de är inte dyra, om du inte redan har ett). Men tro inte att överdraget kommer att göra hela jobbet, utan packa vitala delar (dvs fr a sovsäck, ombyte och värma tröjan) i vattentäta påsar. Måste inte heller vara något avancerat, kraftiga plastpåsar (typ blå byggsäck), eller till nöds dubbla ICA-kassar, som du stänger med en vanlig köks-påsklämma duger fint. ICA-kassarna får ju hanteras med större varsamhet, men det förutsatt duger de hjälpligt för din första tur. När du trimmat din utrustning och vet hur stort allting är, kan du sen köpa dyra fina silnylonpåsar :)
Det börjar bli trångt i ryggsäcken nu så alla val av storlek och vikt verkar spela stor roll nu när jag håller på att packa ihop allt och testa mig fram.
Packvikten kommer att spela roll för din trivsel på turen, så det är egentligen väldigt bra att ryggsäcken redan på förhand tvingar dig till efertanke :)
Kolla packlistorna i lättpackningstråden, tänk dubbelanvändning, välj högt kaloriinnehåll per viktenhet mat, sprätta bort skrymmande originalförpackningar och skippa "bra att ha"-grejerna :)
 
Jag har prövat både ock, men lättast är utan tvekan regnjacka/regnbyxor. Går man med poncho så blir man lätt blöt om armarna när man ska slå upp tältet när det det regnar...samt blåser det hård så är ponchon mindre bra. Som du säger så kan man även använda regnjackan när det blåser ordentligt som extra vindförstärkning.

Ponchons fördel är att det blir luftigare och att du man kan lämna regnskyddet till ryggsäcken hemma, under förutsättning att man har en modell större :)

Jag valde först regnponcho för att jag tänkte att det kan funka att ha som överdrag över ryggsäcken precis som du säger men jag har ett regnskydd för ryggsäcken så jag kanske inte behöver använda ponchon för att skydda ryggsäcken mot regn.

Överdraget kanske räcker för att inte ryggsäcken ska bli blöt?

Jag undrar även om vandrarbyxor kan användas som regnbyxor eller om de bara tål regn till en viss del? En del vandrarbyxor kan ju tex vaxas och jag vet inte om de är helt regntäta då?

Eftersom det redan är trångt i ryggsäcken så kan jag inte ta med dubbla uppsättningar av grejer. Nu gäller det mer att börja plocka bort saker och att prioritera! :)

Tack för bildbeskrivning!
:)
 
Jag valde först regnponcho för att jag tänkte att det kan funka att ha som överdrag över ryggsäcken precis som du säger men jag har ett regnskydd för ryggsäcken så jag kanske inte behöver använda ponchon för att skydda ryggsäcken mot regn.

Överdraget kanske räcker för att inte ryggsäcken ska bli blöt?

Jag undrar även om vandrarbyxor kan användas som regnbyxor eller om de bara tål regn till en viss del? En del vandrarbyxor kan ju tex vaxas och jag vet inte om de är helt regntäta då?

Typ fjällräven byxor som vaxas tål bara en viss del regn, sedan blir dom blöta...och tunga. Rekommenderas Inte när man ska vara ute flera dagar i sträck :)!

Överdraget skyddar givetvis ryggsäcken och innehållet, men som Joanna skriver, så ta till vana att ha ett ombyte samt sovsäcken i plastpåse så att det är garanterat torrt, No matter what :)!
 
Men tro inte att överdraget kommer att göra hela jobbet, utan packa vitala delar (dvs fr a sovsäck, ombyte och värma tröjan) i vattentäta påsar.

Precis det var det jag funderade över, om jag behövde både regnponcho över ryggsäcken och kanske även regnskydd för ryggsäcken för att "helgardera".

Fast om det funkar bra med vanliga plastpåsar att packa sådant som jag inte vill ska bli blött i ryggsäcken så kanske det räcker.

Jag har en helt vattentät packsäck sedan tidigare men den är av väldigt tjockt material och jag vet inte om det är någon form av packsäck för att ha på sjön. Den är tung och tjock så den kommer jag lämna hemma.

Om vanliga konsum och ica plastpåsar funkar så tar de ju mindre plats och det är just nu väldigt viktigt pga det är trångt i ryggsäcken.

Jag började packa ned kläder i ej vattentäta resepackfodral i olika storlekar men även de tar ju plats så jag kommer även lämna de hemma och använda plastpåsar istället som du säger.
:)
Tack för rekommendationen!
 
Typ fjällräven byxor som vaxas tål bara en viss del regn, sedan blir dom blöta...och tunga. Rekommenderas Inte när man ska vara ute flera dagar i sträck :)!

Överdraget skyddar givetvis ryggsäcken och innehållet, men som Joanna skriver, så ta till vana att ha ett ombyte samt sovsäcken i plastpåse så att det är garanterat torrt, No matter what :)!

Bra att få reda på för jag har undrat över det där med vaxning av vandringsbyxor.
Ta med regnbyxor är alltså det som gäller.

Tack för påminnelsen att lägga sovsäcken i en plastpåse för det hade jag totalt glömt bort. Förmodar att "säcken" som sovsäcken packas ned i inte är vattentät.
:)
 
Tips

Sopsäck i lämplig storlek (volym) funkar som packsäck inne i ryggsäcken och väger inte mycket, välj bra märke som har bra kvalité! Eller kör dubbla...

Mvh troswe
 
Överdraget kanske räcker för att inte ryggsäcken ska bli blöt?
Nej. Det kommer att ta det mesta, men det blir ju glipor mot ryggen, och eftersom det är prio nr 1 att din sovsäck och ombyte är torra, så får du dubbelsäkra och packa dem i något vättentätt enligt ovan.
Det är oanade vattenmängder som klarar att leta sig in genom - som man tror - obetydliga glipor under ett redigt slagregn.
Jag undrar även om vandrarbyxor kan användas som regnbyxor eller om de bara tål regn till en viss del? En del vandrarbyxor kan ju tex vaxas och jag vet inte om de är helt regntäta då?
Personligen har jag hittills, trots diverse membranmaterialtillverkares fagra löften, inte lyckats hitta byxor som är acceptabelt regntäta samtidigt som de är acceptabelt diffusionsöppna (det som brukar heta att de "andas" i reklamen).
Dyra avancerade trelagers membranplagg som ändå närmar sig denna omöjliga kompromiss, blir dessutom inte nödvändigtvis lättare, än ett combo med tunna "gångbyxor" + tunna, renodlade regnbyxor - som man då slipper svettas i utom när det verkligen regnar.
Så här väljer jag bort halvbra kompromisser och delar på de bägge funktionerna - det blir skönare och mer flexibelt.

En del använder superlätta, luftiga löparbrallor, men på mig verkar de inte tillräckligt myggsäkra, så jag håller mig till mina välslitna 3/4-långa no name ökencargo, sydda i någon tunn men slitstark mini-ripstop i polyester/bomull. Loppisfynd från Mellanöstern, så det blir inga länkar, men här finns något åt det hållet (åtminstone de lättare modellerna).

Sammanlagd vikt på cargobrallorna + regnbyxorna (Montane Minimus) är ca 300+120=420 g, dvs mindre än diverse "vandrarbyxor" av typ Fjällräven Keb o.d.

Samma princip på överkroppen: en supertunn vindskjorta i nästan genomskinligt tunn men tätvävd polyester/bomull (vanlig gammal herrskjorta med bortsprättad krage) + en tunn, renodlad regnjacka (Montane Minimus), som jag slipper svettas i när det inte regnar. Sammanlagd vikt 150+205= 355 g.

Det hindrar naturligtvis inte, att man kan använda både regnjackan (oftare) och regnbyxorna (mindre ofta) som rast/vindplagg när det blåser hårt och är kallt - då brukar ventilationen inte vara ett lika stort problem och man har flera fuktfördelande lager innanför.
men jag skulle inte vilja ha dem som enda tillgängliga ytterplagg, när solen gassar och myggen surrar :)
 
Nej. Det kommer att ta det mesta, men det blir ju glipor mot ryggen, och eftersom det är prio nr 1 att din sovsäck och ombyte är torra, så får du dubbelsäkra och packa dem i något vättentätt enligt ovan.

Personligen har jag hittills, trots diverse membranmaterialtillverkares fagra löften, inte lyckats hitta byxor som är acceptabelt regntäta samtidigt som de är acceptabelt diffusionsöppna (det som brukar heta att de "andas" i reklamen).

Nej det verkar som att man inte helt kan lita på vad de rekommenderar i affären.
Får väl se hur det funkar och känns just för mig när jag är ute på tur och jag kommer ju inte vara helt oförberedd heller eller vara ute och vandra i så många dagar osv.

Ja jag får packa ner sovsäck, kläder och det som jag inte vill ska bli blött i plastpåsar helt enkelt eller ha en sopsäck i ryggsäcken som jag stoppar ner allt i som enda stor packpåse enligt tipset tidigare.

Tar med en tunn regnjacka/vindjacka, regnbyxor och ett par tunna vind/löparbyxor el. likn. så får jag hoppas på att det inte blir så mycket regn men då är jag iallafall beredd på vädersvängningar från regn, till sol och kyla, blåsigt osv.

Tack för förklaringen!
:)
 
Jag funderade tidigare på poncho, men än så länge inte blivit av. Hade tänkt skaffa mig en poncho som kunde användas som tarp. Vill minnas att de är för små att man skulle kunna sova under dem, men spänna upp som ett regnskydd eller som extra botten under tältet.

Men som sagt, inte blivit av och lite osäker om jag skulle få någon nytta av själva ponchon vid regn, eller sedan en liten tarp i lägret :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
kalalokki Regnkläder till fjälls.. Fjällvandring 24
tomhylsan Regnkläder för Sarek Fjällvandring 36
MalinCB Båtar saknas vid Algajavrre Fjällvandring 8
libo475 Vad vid Valfojåkka Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25

Liknande trådar