För den budget du har borde du kunna hitta några olika tröjor som passar för olika behov. Jag gav runt 700kr för Patagonia jackan på rea, knappt 500kr för dunjackorna från Everest (Stadium). Även jag fiskar på västkusten eller under fjällvandring när jag befinner mig i områden där det är tillåtet mot fiskekort. I andra områden där fiske inte är tillåtet ex Sarek tar jag inte med fiskeprylarna för att spara vikt. För fiske hemmavid duger vilken gammal fleece eller ulltröja som helst under ytterplagget oavsett skick;-)
Den skönaste tröjan jag har som mellanlager på västkustens kalla och blöta höst- och vinterdagar är en ulltröja från Ivanhoe, alltid på något sätt behagligt och lagom varm vilket nog förklaras av ullens unika egenskaper. Den och är perfekt under en oisolerad skal/regn jacka. För vandringen när vikt/volym är prio väljer jag dock Patagoniajackan.
Danny full zip – Ivanhoe of Sweden
För ett mellanlager föredrar jag jackor/tröjor utan huva, då ytterplagget har huva. Dubbla huvor blir bara klumpigt, så använder hellre en tunnare mössa i merinoull för ökad flexibilitet.
Den skönaste tröjan jag har som mellanlager på västkustens kalla och blöta höst- och vinterdagar är en ulltröja från Ivanhoe, alltid på något sätt behagligt och lagom varm vilket nog förklaras av ullens unika egenskaper. Den och är perfekt under en oisolerad skal/regn jacka. För vandringen när vikt/volym är prio väljer jag dock Patagoniajackan.
Danny full zip – Ivanhoe of Sweden
För ett mellanlager föredrar jag jackor/tröjor utan huva, då ytterplagget har huva. Dubbla huvor blir bara klumpigt, så använder hellre en tunnare mössa i merinoull för ökad flexibilitet.