Val av långfärdscykel

Äger själv en Muirwood av 2008års modell! Ja den har stålram, även 2009 års modell.
Det är en ruggigt fin cykel för pengarna trots att priset på cykelnetto stigit med en tusing!
Har själv en Tubus Logo bak och en Tubus Tara fram, tror det kvittar vad du använder från tubus då det säkerligen är bra oavsätt! Jäkligt lätta och robusta grejer som inte alls känns klumbiga, helt klart att rekomendera, men det funkar även med biltemas (som faktiskt sitter sjukt stabilt på en annan hoj i husetI), framförallt lowridern Tara är av betydligt bättre vara än andra märken jag stött på. Är själv 186 cm lång och har en 20.5 tums ram! Skulle säga att mellan 178-190 så är den okej, 21tummaren ska du vara aningen länge för. Hjulbasen är inte fullt så bred som på de renodlade touringhojarna (Surly etc.), men fullt tillräckligt för att slippa stöta i väskorna baktill med hälen i första taget. Kan dock vara så att du får skjuta dom så lång bak det är möjligt på din pakethållare, om du har större fötter :p Men det löser sig med lite justering.

Skulle vilja säga att den har de perfekta byggstenarna för en bra ingångscykel, inget är bäst men det mesta är riktigt bra. Byt gärna bakhjul, styre, och nav.
Sadeln är skaplig men absolut inte som en brooks! Släng på andra däck direkt, pakethållare fram/bak och skärmar så tror jag du blir kanonnöjd! Räkna med 8000kr minst, totalt innan du börjar byta förslitningskomponenterna efter en tid!
Med tiden kan du känna dig fram, tycker nästan det är bättre än att köpa en komplett touringcykel för liknande pris. Du har här istället möjligheten att bygga på cykeln med det DU vill!
Bra service på cykelnetto för övrigt.

/Sebastian

You had me at hello :)

Får bli en sådan. Det bästa är väl egentligen att själv känna sig fram och lära känna delarna. Har planerat en del kortare cykelturer över några dagar eller veckor, så då får jag nog en hel del bra erfarenhet som jag kan använda för att göra lite custom modifieringar :)

Hakar på här...

Är också spekulant på en cykel. Tänker mig främst dagstripper ut i naturen, lika mycket för motion som rekreation (typ fullt ös på asfalt några mil följt av stilla rullande på skogsstigar) men vill hålla öppet även för längre turer framöver. Låter som att Muirwooden skulle kunna passa mig med, eller vad tror du Sebastian? Finns det någon anledning att satsa på 29-modellen?

nej inte direkt nån anledning till 29er! Dels är det lite sämre komponenter på 29an, tex. växelreglage och framväxel (spelar dock inte så stor roll). Kassetten är 8a delad istället för 9e delad på 26an-. Dock är det 11-32t på båda! Du kan får ut de där extra växlarna på 26an som du kommer sakna hos 29an på landsväg!
För långfärd så är 26an ganska mycket starkare, skulle själv inte använda skivbroms. Det enda jag tycketr ser bättre ut på 29an är egentligen bara däcken :p

26an är ett säkert val! Du blir inte ledsen det kan jag lova!

/Mvh Sebastian

Hej. Här har jag inte varit inne på ett tag, men ämnet lockade mig. Jag funderar också på nämnda cykel. Vad tror ni jag ska ha för storlek? Är 173 cm.

Kör ni clipspedaler eller gamla hederliga remmar, så att man kan ha vanliga skor/kängor?

mvh

Gabbi

kör själv med standardpedalerna, har köpt Shimanos SPD sandaler som jag ska använda med ett par kombinationspedaler! Tror det blir sweet! :)
Skicka ett email till cykelnetto och fråga om storleksfrågan!
Han är mycket trevlig och hjälpsam, samt ett säkrare kort är jag säker på.

/Mvh Sebastian

Hej. Här har jag inte varit inne på ett tag, men ämnet lockade mig. Jag funderar också på nämnda cykel. Vad tror ni jag ska ha för storlek? Är 173 cm.

Kör ni clipspedaler eller gamla hederliga remmar, så att man kan ha vanliga skor/kängor?

mvh

Gabbi

Gå in på Cykelnettos hemsida, där finns en storleksguide:
http://cykelnetto.com/shop/page.asp?pge_id=9

Jag köpte också en Marin Muirwoods och är väldigt nöjd. Väldigt lättcyklad och bra kvalitet, känns pålitlig.

Tack för den. En 15" på Marin ska jag tydligen ha. Gjorde testet för racer också och fick bekräftat att min gamla var för stor. Den har alltid känts lite stor, så det kom inte som nån nyhet.

Dock går gränsen mellan 15" och 17" precis vid min längd, 173 cm, så jag ska också konsultera affären för att se vad dom tycker. Jag vill inte ha en för stor ram igen, men det vore intressant att veta hur skarpa gränsern aär.

Min tjej är 173 cm och har en 17 tums. Men vi har fått trixa lite med styrstam och setback på sadelstolpe. Kom inte ihåg precis hur vi gjorde. Tyvärr är cykeln av herrgeometri. Det blir lite annorlunda för de flesta tjejer. Sadelstolpen kommer du säkert att behöva byta ut till en längre ändå.

Mange

kände att jag ville förtydliga mina intryck ;)

Glad Påsk och lycka till med cykeln!

"Byt gärna bakhjul, styre, och nav."

Hur viktigt är detta? Har beställt ett par Schwalbe Marathon XR däck, men är det verkligen nödvändigt att byta ut så många delar på cykeln också? Tänkte köra rätt standardutformning och förhoppningsvis bege mig ut till hösten redan. Ingen direkt färdväg, men till en början ha turkiet som ledstjärna.

Känns som att man kan pimpa upp sin cykel till att vara en riktig pärla med det bästa av det bästa såklart, men jag vill gärna hålla det väldigt basic. Sedan så går det väl att få tag i saker mycket billigare längst vägen också om det skulle vara något?

Tänkte fixa till två "handtag" på styret eventuellt på ändarna så man kan byta fattning emellanåt dock.

Sedan så är jag väldigt osäker på väskor och pakethållare. Verkar ju onekligen som att surly är ett bra pakethållare-märke, rätt bra dyrt tycker jag ändå.
Carradice-väskor låter ju väldigt bra, men igen otroligt dyrt!

Tips om fler alternativ för pakethållare och väskor mottages varmt :)

Hur ser standard-hjulen ut på Muirwood'en tycker ni? Är det lätt att ekrarna går sönder etc?

Är navet dåligt på denna? Vad är fördelen / nackdelen med bra / dåligt nav?

D'oh!

Muirwood '09 är redan slutsåld, där har man för att man reser utomlands (29"-modellen finns dock kvar). Snopet, men det kan ju inte vara den enda lämpliga cykeln för 75% landsväg och 25% skog. Mottar gärna tips på vettiga alternativ, stålram och fästen för lowriders är inget måste!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
Rendar Vad kostar en långfärdscykel? Långcykling 126
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
Flyrib Feedback på långfärdscykel Långcykling 12
ViPER^- Fattigmans långfärdscykel? :) Långcykling 6
Vaalz Långfärdscykel? Långcykling 36
hannulan Speciellt med långfärdscykel Långcykling 14
I.P Fungerar styränsväxel på långfärdscykel? Långcykling 6
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
Daniel XY Långfärdscykel Långcykling 6
flindra En bra långfärdscykel? Långcykling 146
Vildkatt Reparationsbok för långfärdscykel? Långcykling 1
pher_ Kona Dr. Dew som långfärdscykel? Långcykling 10
L-E Långfärdscykel Långcykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg