Val av längdskidor!?

Efter diverse marknadskoll har jag nu köpt ett par Atomic proClassic. Jag är 177 cm, väger 63 kilo och personalen i Länna sportaffär rekommenderade mig ett par skidor som är 189 cm långa. Nu verkar spannet vare det viktiga och det testades som sig bör innan köp så det verkar bra. Jag är bara undrande om inte skidorna är för korta och dessutom kanske för hårda för mig som är relativ nybörjaretjej?

Tacksam om någon kan reda ut begreppen.

Hej, jag har inte så jättestor koll men det kommer säkert svar från folk som har. Jag antar att du kommer åka i preparerade spår.

Spannet verkar som sagt vara det som är viktigast. Spannets hårdhet gör att du kan glida på skidorna när du står med vikten balanserad på båda skidorna. Vid frånskjut läggs hela tyngden på ena skidan och då trycks spannet ner och greppar tag i snön. Ett för hårt spann gör att det blir bakhalt då skidan inte trycks ner i marken och greppar. Kolla denna tråd.

Nu har du ju fått hjälp med spannet i sportaffären så jag tror det kommer fungera alldeles utmärkt för dig.

När det gäller längden på skidorna så borde ju ett kortare par vara mer lätthanterliga i spåret än ett par längre. Lättare att svänga med osv.

Tack för inlägget:)

Spannet verkar vara viktigast men därutöver finns teorier från säljare i längdbutiker att det är bättre med kortare skidor eftersom man då kan svänga lättare medan andra menar att det är bättre med längde skidor som ger mer balans och motsvarar "riktiga skidor". Skulle vara bra att få lite synpunkter på vad som gäller egentligen, eller kanske det är individuellt.

Mina längdskidor är 5 cm längre än vad jag är. Jag ville ha ett par som var kortare, jag tycker det är smidigare. Jag fick dock leta rätt på ett par skidor som var lite hårdare för att få rätt spann.

När man inte kan tekniken kan skidorna upplevas som för hårda, träna gärna i lite uppförslut utan att lägga någon tyngd på stavarna (gärna helt utan stavar).

Om dina skidor verkligen har rätt spann är ju svårt att svara på, de märkte väl ut vallazoner också? Om du har väldigt svårt att få fäste kan du ju gå lite utanför vallazonerna.

Vad jag har luskat fram så spelar längden på skidor mest roll vid åkning i ospårad djup snö. Ju längre skidor desto mindre sjunker man ner och kan skida ovanpå. I spår tror jag inte längden har någon större betydelse för balansen. Då har bredden på skidorna större inverkan på balansen.

Hoppas någon "expert" kan komma med sin kunskap, jag är också nybörjare :)

Det är nog mer du som är för lång för skidorna :)

http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=1&c=0&Aid=2503

Annars verka skidorna vara helt OK. Gennerelt brukar affärna vara duktiga på att rekomendera lämpliga skidor. Kan man även testa spannet i affären så får man garanterat skidor som passar

Längre skidor har ett hårdare spant vilket kräver att man är starkare eller tyngre för att få ner fästvallan i snön. Inte att rekomendera om man är nybörjare.

Det finns skidor med olika spann intervall för givna längder men då handlar det om dyrare tävlingsskidor.

Kortare skidor är enklare att hantera. En bonus är även att dom är lättare att skejta med vilket kan vara kul att prova på.

Föresten

För mjukt spann är inte kul det heller. Att behöva staka i nedförsbackarna är inte kul.

Det är roligt med bra glid fartkänslan är en del av längdåkningen tycker jag iallafall

Tack Alla för svaren! Nu känner jag mig mer övertygad om att längden spelar mindre roll så att det är ett bra köp som gjorts. Första känslan var att staka runt på ett par chopsticks men man vänjer sig säkert och upplevelsen kommer väl att det ju faktiskt är smidigare. Gracie!

För mjukt spann är inte kul det heller. Att behöva staka i nedförsbackarna är inte kul.

Det är roligt med bra glid fartkänslan är en del av längdåkningen tycker jag iallafall

Har man alltför mjukt spann så sliter man också snabbt bort vallan, så det blir bakhalt också, men det blir det naturligtvis också av alltför hårt spann.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robox Val inför skidköp? Turskidåkning 5
thureb Val av skateskidor Turskidåkning 1
Thompada Val av Turskidor mm... ??? Turskidåkning 3
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
mca0106 Val av pjäxa till tur/telemark? Turskidåkning 0
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
glimmen val av dagturssäck Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
041102 Val av skidor Turskidåkning 1
kuah Val av turskidor Turskidåkning 14
Roger J Val av utrustning Turskidåkning 6
4008 Längdåkning i Val Thorens?? Turskidåkning 1
Materialaren Bra butik för längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
tcj Smartklocka och längdskidor Turskidåkning 2
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
vandrafjäll Toppturer med längdskidor Turskidåkning 5
k elias Vacker by för längdskidor med barn? Turskidåkning 13
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
Virr Jämtlandstriangeln på längdskidor Turskidåkning 9
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
fredrikgunne Längdskidor för stockholmare Turskidåkning 5
Ludwig Pettifogger Hyra längdskidor i stockholmsområdet Turskidåkning 2
johanbengt Längdskidor Uppsala-Stockholm Turskidåkning 6
avslutat_medlemskap_2501 Längdskidor, Stockholm Turskidåkning 4
hannulan Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja Turskidåkning 5
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
Christian1 Längdskidor i Göteborgsområdet? Turskidåkning 4
ljaw Grundvallning längdskidor Turskidåkning 10
jompe84 Hyra längdskidor i Stockholm! Turskidåkning 3
jennyhe Hyra längdskidor i Göteborg Turskidåkning 3
aiku Längdskidor julen 2008 Turskidåkning 2
Niclas_skane Första gången på längdskidor Turskidåkning 5
sosa åka längdskidor i göteborg Turskidåkning 1
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
niclasd Hyra av längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 1
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3
Berggrund Längdskidor for dummies. Turskidåkning 17
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
highlandpark Längdskidor, köptips? Turskidåkning 7
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg