val av kök till afrikaresa

Tack så jättemycket för den länken:), hittade följande text där:

The most practical stoves for hiking/camping etc in most of Africa are simple "meths burners" - meths is relatively cheap and availability isn't usually a problem. Meths stoves can be a bit difficult to get going if it's cold but I've always managed - even in temperatures well below freezing.

Exakt svar på min fråga, perfekt. Har för mig att jag läst någonstans att man oxå kan använda någon form av tvättsprit i nödfall och att det är ganska vanligt förekommande i hela Afrika.
Anledningen till att jag inte vill använda ett MF kök är att jag vill resa med så lätt och smidig packning som möjligt och MF köket väger en del och tar ganska stor plats. Tänkte istället ta med ett Pepsi can stove eller liknande lösning, dvs brännare och ev ställning.

Benny

Ett bra kök

Hej.
Du skall ha ett enkelt kök som du själv kan serva i fält. Jag hade ett MSR XGK som jag har använt i Kenya under flera år och det har alltid fungerat. Ingen skillnad om jag har varit lågt nere eller i alpin miljö uppe på Mt:Kenya.
Jag använde ett rengöringsmedel som bränsle. Den indiska afärsinnehavaren sade att det var ren bensin. Det hette "Home dry cleaning spirit".
Lycka till på resan.

Olof

Olof, du kanske vet om det finns brännsle till spritkök att få tag i Kenya? "Meths" eller
Methylated Spirit heter det väll på engelska. Solvent Alcohol bör nog vara detsamma som tvättsprit.

Multifulkök funkar säkert bäst, men eftersom jag skall resa runt 8-10 månader vill jag ha ett så lätt och smidigt kök som möjligt, tex ett pepsi can stove. Vet ju inte riktigt hur mycket jag kommer att använda det heller.

Benny

Kolla med flygbolaget inte LFV ang bränsleflaskor!

Om ditt MF kök får följa med på resan avgörs av respektive flygbolag. Att bränslet inte får följa med är ju självklart, men det finns historier om säkerhetspersonal som beslagtar både brännare och tomma bränsleflaskor (sköljda, urtorkade och utan kork). Man kan givetvis försöka få besked vad som gäller innan, men slumpen verkar ha en stor del i det hela.

Jotack... För en dryg månad sedan inspekterade SAS-personal vid incheckningen för specialbagage mina tomma flaskor på Arlanda och gav mig tillstånd att packa ner och checka in dem till Kiruna. När jag sedan skulle hem från Kiruna veckan efter nekade annan SAS-personal att ta med mina tömda flaskor tillbaka till Arlanda. Inte får jag någon ersättning för deras misstag heller :-(

Enligt en kille jag pratade med på Luftfartsverket i Kiruna är det ok för dem att checka in tomma flaskor. Dock kan flygbolagen ha strängare regler, vilket SAS säger sig ha (även om de tydligen inte följs alla gånger). Kolla med flygbolaget du skall åka med.

mvh
Håkan Åkesson

finns det någon motsvarighet till t-röd eller liknande brännsle som går att använda till ett spritkök i östra afrika(kenya, tanzania, malawi).

B.E

Skulle inte tro det, rödsprit/motsvarande som hushållsprodukt verkar vara en västeuropeisk grej, för att inte säga nordisk grej (kan va svårt att hitta i t ex USA).

Satsa på ett multifuelkök som tar diesel och fotogen och bensin. Mitt XGK bränner dessa plus en massa derivat och även fula blandningar av olika slattar (t ex lacknafta och lampolja :) ). MFS borde väl funka ok, fast vad jag vet så är diesel inte bra i MFS, brännaren brinner inte tillräckligt het för diesel...kan bli lite gula lågor med fotogen oxå, men det funkar...

//J

Denatuerad etanol är ju något som finns enbart av skatteskäl. Denatuerad etanol är belagd med mindre skatt än drickbar etanol.

Men i länder där man inte har olika skattesats finns det ju ingen anledning att ha denatuerat etanol. Där får man väl elda med den starkaste "fulsprit" man får tag på. Eftersom man inte ska dricka den så är ju alkoholhalten det som är mest intressant, om det råkar vara lite metanol eller massa finkel i den spelar ju ingen större roll:)

"Availability of fuel for camping stoves
Most supermarkets in Nairobi stock the Camping Gaz disposable cylinders. Home Dry Cleaner (white gas) and Metholated Spirits are also available. Kerosene can be obtained at almost all gas stations throughout the country."

http://mck.or.ke/FAQ.12.0.html

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg