Val av kajakpaddel/åra.

Javisst, med den bakgrunden (västgrönländsk jaktkajak) förefaller ju gp som naturligt val, men har man startat med svensk skärgårdskajak kan det kännas ganska främmande och sitter man i en typisk brittisk havskajak så landar man nånstans där mittemellan.

Nån som paddlar sufski med gp?

Den här varianten löser alla paddelproblem :) go helg på er!

imöra drar till skärgårn för årets första tur med den äntligen färdiglackade pfab-kajaken
(minst 5 strykningar) givetvis framförd med inuitpaddeln :)

Bilagor

• Resize of Rotation of 2005-12-03 004.jpg
    Resize of Rotation of 2005-12-03 004.jpg
    49 KB · Visningar: 491
bild; snacka om "Biffen å Bananen!"

ps den smalaste å längsta traditionella arktiska kajak ja funnit hade måtten 7,09 x 0,40meter! vikt 20 kg, Copperkajak Canada upptecknad 1913-1918, uppgift E.Y. Arima nat. museum of canada ds

Bilagor

• Scan10012.jpg
    Scan10012.jpg
    146 KB · Visningar: 507
Javisst, med den bakgrunden (västgrönländsk jaktkajak) förefaller ju gp som naturligt val, men har man startat med svensk skärgårdskajak kan det kännas ganska främmande och sitter man i en typisk brittisk havskajak så landar man nånstans där mittemellan.

Nån som paddlar sufski med gp?

Det var i all välmening ja ville dela med mig av en erfarenhet!

Det var i all välmening ja ville dela med mig av en erfarenhet!

Javisst, och jag menade inget illa med min kommentar! Min avsikt var bara att kommentera hur avgörande den första kontakten till sporten kan vara. Själv blev jag intoducerad till sporten med nåt som kunde anses vara skandinavisk eller nordisk design, ca 20 år senare var jag övertygad om att brittisk design är det som gäller, men i dagsläget skulle jag inte tacka nej om en erfaren kajakbyggare skulle erbjuda sig att bygga en grönländsk kajak enligt mina mått till rimligt pris. Samma gäller paddeln, ser inget fel på en bra europaddel, men skulle nog gärna testa på fler grönlandspaddlar om inte kravet var att jag måste själv tillverka dem.

Javisst, och jag menade inget illa med min kommentar! Min avsikt var bara att kommentera hur avgörande den första kontakten till sporten kan vara. Själv blev jag intoducerad till sporten med nåt som kunde anses vara skandinavisk eller nordisk design, ca 20 år senare var jag övertygad om att brittisk design är det som gäller, men i dagsläget skulle jag inte tacka nej om en erfaren kajakbyggare skulle erbjuda sig att bygga en grönländsk kajak enligt mina mått till rimligt pris. Samma gäller paddeln, ser inget fel på en bra europaddel, men skulle nog gärna testa på fler grönlandspaddlar om inte kravet var att jag måste själv tillverka dem.

Jo, de va min mening åxå att tipsa mindre erfarna paddlare att en paddel inte behöver se ut å uppföra sig som den europeiska, eller va den nu kallas, bäst att gardera sig :) men de flesta här ligger ju högre upp på erfarenhetsskalan,

ja började åxå paddlandet i en rätt ordinär skärgårdskajak för drygt 55 år sedan (men den ansågs nog då som extrem) Gadden; en kallbakad max andersson-konstruktion med däck av gummerad bomullsduk,
å redan då ogillade ja medföljande paddel, som lätt kunde orsaka vurpning om den skar lite snett, gillade heller inte att den skulle vridas med skavsår i tumgreppet som följd (så ja håller alla paddlar utan tummgrepp, som salig far lärde mig när man skulle veva igång en gammal albin O1:a, för att undvika att få tummen avslagen om motorn baktände)

de låter ju lite lyxigt med min inuitpaddel å dito farkost, men ingen av mina kajaker/kanoter har kostat mer än 3.000kr stycket, för grönländaren pröjsade ja enbart materialkostnaden å lite till, då ja samarbetade med byggaren å stod för den teoretiska biten/research/arkivdykeri,
tyvärr fick ja under en längre period lägga av helt med paddleriet på grund av ryggproblem, men kom igång igen för c:a 10 år sedan, å som ä jäkligt kul, så första gången på länge ä min plan att tältluffa nån vecka i sommar med Pfab-plywoodkajaken, blir det för regningt har ja tillgång till nåra utskärsbodar, så det borde gå vägen,
ja har kvar all utrustning sen tidigare, de enda ja behöver köpa är en vattensäck,

go paddling på er, å som ja sen gärna läser om här på utsidan :) kan behövas lite tips å råd då man ä lite ringrostig,

Bilagor

• max-kajaker annons 1950-60-tal.jpg
    max-kajaker annons 1950-60-tal.jpg
    148.4 KB · Visningar: 533
Håller med

..trådskaparen i detta ämne.. Paddlar enbart med någon av mina hembygda smala 40-kronors grönlandspaddlar.. Skonsamt mot kroppen och mycket effektivt.. Kajaken jag har är en vanlig Tahe Reval i glasfiber och det går fint!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
avslutat_medlemskap_2501 Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0