val av kajak ??

Hej ! vi paddlade först från oxelösunds kanotklubb mot Beten men vi vände pga väldigt gropig sjö då det slog tillbaka från kajjen. Vi paddlade förbi jogersjö och ut en bit på bråviken för lite surf sen gick vi i land på en ö för mat och vila. sen paddlade vi till baka till klubben via jogesjökanalen ( under bron till jogersjö ).

Kolla nära och Prov paddla Comander S

Hej på er alla !
I morgon ( Söndag ) kommer jag att kolla nära och även provpaddla en Comander s.
Jätte snällt av Erik att ställa upp med sin tid och Kajak.
Känns Jätte spännande och jag hoppas att jag gillar den och att den även rymmer packning för en vecka. Då kommer den säkert fylla mina behov.
Har någon av er erfarenhet av långfärd med Comander S ? menar med packning och stuvning osv ?
mvh Henrik Ankarhake

Min uppfattning är att du får plats med väldigt mycket i en Commander.

Oftast när jag varit ute på långtur har vi haft en Extreme och en Commander. Med relativt stort tält, bekväma liggunderlag, två kök osv så har vi ändå haft gott om ledig plats. Extremen är förstås ännu rymligare än Commandern. När jag säger långtur är dey som regel inte mer än 2-3 övernattningar, men å andra sidan är det inte så stor skillnad på packningen om du är ute i 7-10 dagar istället.

Utrymmena har gjort att om vi packat lite mer i Commandern för stabilitet i sämre väder så har Extremen blivit ganska lätt - vilket ibland har varit nästan mer spännande än önskvärt.

En del har nog önskemål om mer fästen för karta på båda de här kajakerna. Jag brukar ha ett kartfodral i fästena på kapellet, men ibland kan det ju var skönt att ha kartan lite längre fram. Jag har dock faktiskt paddlat med liten kartGPS, när min sambo haft sjökorten, i syfte att med lite envishet se om det funkar med just GPS som huvudkarta.
Det tar några dagar skulle jag säga, men efter en tid fick man bättre snits på vad som var rätt zoomläge och lite annat, och till min förvåning så skulle jag säga att det är fullt möjlighet att paddla i t ex Stockholms skärgård med GPS med karta, och sjökorten nedpackade som back-up.

Vad som är mest lämpligt för riktiga långturer är förstås också ganska subjektivt, vilket framgår av hur olika kajaker folk ändå väljer.

Vist är det så ! Skillnaden mellan 3 dagar och 10 är mest vatten och mat mängden och lite kläder.
Sen har du ju helt rätt i att folk väljer ju kajak efter tycke och smak osv.
Tack för info :)

Bakre akterskottet

En positiv detalj i ämnet långfärdspackning är bakre akterskottet. Ofta när jag långfärdspackar en kajak och tror jag är klar så är det alltid mer kvar att packa. Mina stora 45or i skor tex brukar vara en orsak till ett "Attans, skorna"-utbrott. Sedan har man (läs jag) ofta lite lösa småprylar som inte låter sig packas så praktiskt bland övrig packning. Det är då jag blir glad över det bakre akterskottet. Jag har som princip att aldrig lägga något där förrän jag, så att säga tror jag är klar. Bakre akterskottet är dessutom nästan stort som förskottet på en liten engelsk havskajak.

Förskottet är också mycket rymligt, men jag tycker inte om luckan som gärna skulle fått vara ett par cm större i diameter. Främre akterskottet är gigantiskt och konkurrerar med VKVs slagskepp.

Commandern är en mångsidig och kompetent båt. En kanske en "fulländad" kompromiss, (nåja, jag tycker iaf om min båt). Olastad är den snabb och lättdriven och inbjuder till forcerad motionspaddling. Lastad, är den fortfarande lättdriven (men givetvis långsammare), och skönt stabil. Båten är bred som en nybörjarpråm vilket märks på stabiliteten när man får ner den i vattnet. Men den är allt annat än nybörjarlik olastad.

Mvh
Jonas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg