Val av kajak?

Hejsan!

Jag har planer på att införskaffa en kajak. Jag funderar då på begagnat.
Såg en Hasle Explorer på blocket för 8500:-

Är det en bra nybörjar kajak? Den används tydligen väldigt mycket av uthyrare på många platser i sverige.
Jag är 182 cm lång o 86kg tung.

Jag har testat havskajak vid två tillfällen kring Flatön-Orust.
Emellertid så blir det nog mest sjö och åar för min del. Bor nämligen nära en sjö. Men samtidigt så tror jag att havet är roligast, gillade verkligen vågorna de tillfällena jag testat.
Har tänkt mig möjligheten att kunna ge mig ut på weekend turer, kanske längre, därför vill jag ha bra packmöjligheter.
Hoppas någon kan ge mig ett "bra" svar... tack på förhand!

Mvh Roger J

bikerrog; sa:
Är det en bra nybörjarkajak?

Hoppas någon kan ge mig ett "bra" svar...

Jag bangar ju sällan för att ge ett "bra" svar på en sådan fråga:
Svaret är "ja". ;)

(Provpaddla, gilla sätet och priset, fundera lite på hur det känns i magen när du tänker på den, när du surfar runt i valfriheten och reklambilderna och åsiktsreligionerna här, känns det fortfarande bra så är det bra. Din fråga kan också ge svar av typen "det beror på...". Vi får se vad resten av församlingen skottar in för tankar och respons. :) )

En av mina kompisar hade en Hasle Explorer. Han har en annan kajkar nu, för det var så många detaljer på hans Hasle Explorer som inte var bra. Det var rätt så många år (5-10) så det är möjligt att tillverkaren åtgärdat dessa dåliga detaljer.

Jag kommer ej ihåg allt som han inte var nöjd med och som vi försökte åtgärda. Det var något med sittbrunnskanten, vingarna som inte var bra. Vatten läckte in i aktre skottet via rodervajrarna. Minns ej orsaken men det kan ha varit att slangarna ej tätade mot skrovet eller att slangarna slutade inne i skottet och ej gick vidare till sittbrunnen. Möjligen fanns det inga slangar alls så vatten rann direkt in i skottet. Mitt minne sviktar. Dåligt styrutslag på rodret. Svårjusterat roder. Det var en liten öppning (springa) mellan det underliggande rodret och skrovet så kajaken fastnade när han paddlade över ett fiskenät, så antingen fick han paddla runt nätet eller så fick jag trycka ner nätet några dm med paddeln.

Det var säkert fler saker som inte var bra, jag kommer ej ihåg. Som jag skrev i inledningen är det möjligt att tillverkaren åtgärdat vissa saker, för han hade täta kontakter med importören och fick en del saker utbytta. En gång höll vi på att borra på något svåråtkomligt ställe, det kan ha varit när vi drog nya slangar för rodervajrarna.

Förmodligen ska bristerna kallas barnsjukdomar, så köp i alla fall ingen begagnad Hasle Explorer som är tillverkade de första åren.

Per Brune

bikerrog; sa:
På en 2006:a borde väl detta vara borttaget då...

På 10 år borde man ha fixat barnsjukdomarna, men den lilla springarn mellan rodret och skovet fanns kvar 2003. Och packluckan bak verkar fortfarande vara rund. På många kajaker är numera åtminstone den aktre packluckan oval, vilket gör det lättare att packa saker som liggunderlag, tältbågar och tält.

Per Brune

Hasle Explorer

Paddlade i Dalsland förra veckan och hade hyrt 2 kajaker av typ Hasle Explorer. Tyvärr visade det sig att jag inte kom ned i den på grund av för långa ben och jag är ändå inte mer än 1.81 totalt.
Det rekommenderas en maxlängd på 1.85 enligt uthyraren. Lyckligtvis hade de en annan kajak, Trapper Arkö som fungerade bra även om jag inte kan rekommendera den då den saknade packbrunnar så allt fick stuvas in från sittbrunnen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg