Har båda typen av kängor. Ett par Lundhags professional och ett par Hanwag. Dock är skaftet på mina Hanwag inte lika höga. Den vadderade delen på Lundhagsen suger inte åt sig fukt, men på de andra är de som en svamp. Vid vandringar utanför markerade leder och i fjällen har jag numera alltid mina Lundhags. Råkade få in vatten i min Hanwag då jag missbedömde en sten då jag tänkte gå över en liten bäck och därefter kändes den kängan aldrig torr eller speciellt behaglig resten av den vandringen.
Mina Lundhags tar jag nästan aldrig av mig förutom vid raster och när det är dags att krypa ner i sovsäcken. Vid de flesta vad tar jag på mig mina regnbyxor och drar ett par remmar runt skaften så hårt det går. Visst kommer det in lite vatten ibland, men det känns aldrig obehagligt genomblött. Stor skillnad på hur snabbt de torkar än de andra.
Mina Lundhags sitter otroligt bra, men Hanwag är rots allt lite skönare att gå i.
Som med allt beror det på hur, var och i vilka situationer du tänker använda kängorna.