Val av gps?

Till en dator går det väl vanligtvis bra, åtminstone om det program man kör i datorn kan ta in data från USB och alltså inte bara stödjer seriell kommunikation.

Men om man vill koppla ihop sin GPS med autopilot eller ekolod, exempelvis, i båten, lär det inte gå med USB hur gärna man än vill.

Anders

USB stöd

Om man använder Kartex så funkar det inte ihop med GPSer som ”bara” har USB, som Garmin eTrex C.

Om Kartex någonsin kommer med USB stöd så lär det nog ta ett par år tills dess. Tur att det finns privata alternativ som sätter nöjda kunder först på listan över vad som är viktigt.

Per Brune

Re: Re: återigen en liten varning

delta1; sa:
stigvig; sa:
Vi har flera kunder på senare tid som blir besvikna när de inser att de inte kan använda sin nya fina GPS till det de tänkt sig!

Köp gärna eTREX med färgskärm men inte om du ska navigera på sjön! Många vill tämligen snart komplettera sin GPS med en PDA eller bärbar dator med större skärm för användning i bil eller båt och blir då grymt besvikna eftersom de nya eTREX med färgskärm inte kan anslutas eftersom de saknar serieport. USB må vara enkelt, snabbt och billigt men NMEA0183 (seriellt) är en standard som dominerar marknaden totalt.

Det gör att jag personligen ser eTREX med färgskärm som ett bra alternativ för den som ENDAST skogsvandrar. Garmin har bättre alternativ (60C/CS till exempel)för den som vill ha större valfrihet...

MVH/CHrister
http:www.clover.se

Varför skulle det inte gå att utnyttja USB istället för seriell när man använder dator till?

Mvh

Det går väl inte att få ut NMEA via USB?

USB och NMEA

Alla lösningar hittills där man ansluter GPS med NMEA till USB innehåller någon form av serie/USB-konverter som gör om signalerna. I datorn ansluter man i USB-kontakten men drivrutiner ser till att alla program tror att det finns en extra serieport. Så här fungerar de USB-kablar vi har för "gamla" Garmin och shipmoduls multiplexrar. Bluetooth GPS gör på liknande sätt med "låtsas-serieport". Fördelen är att gamla program fungerar - det finns några få undantag mest på grund av dåligt skriven kod. Lustigt nog så rör det främst gamla versioner av Kartex och Garmins egna program! Problemen är dock åtgärdade i dessa program sedan flera år.

Det pågår som sagt standardiseringsarbete för "High-speed" NMEA men så länge det inte finns behov av högre datahastigheter så kommer NMEA0183 vid 4800 baud att leva. Fördelarna är att det är enkelt att installera och fungerar med alla gamla system. Nackdelarna kan enkelt kringås med multiplexrar av olika slag. NMEA kan köras på nästan vilken ledning och genom vilka kontakter som helst vilket innebär att man kan använda vattentäta kontakter även för svåra marina miljöer. För USB finns inte dessa alternativ och det finns begränsningar i kabellängder mm.

Jag skulle nog tänka mig för innan jag gav bort en GPS i julklapp med bara USB till någon som tänker använda den i bil/båt. Besvikelsen kan bli stor när man vill ansluta den till plotterprogrammet eller ruttplaneringsprogrammet!

Är det nåhon som testat med de nya eTREX med USB och vet om det finns något annat program än Garmins egna som fungerar?

MVH/Christer
http://www.clover.se

Fugawi klarar USB

Rätt skall vara rätt.

I Fugawi navigationsprogramet finns det numera inställning för "Garmin USB" utan att göra om USB till Com-port.
Du ansluter altså din Garmin GPS med USB kabel direkt till USB och behöver ingen drivrutin för att det skall fungera.

Jag förstår inte heller varför man inte skulle kunna använda USB anslutning till datorn på sjön?

Vi har en storsäljare i Fortuna U2 USB som de flesta användare, inkl. mig själv, använder både i bilen och båten.

Mvh
Göran
http://www.soltek.se

Re: Fugawi klarar USB

soltek; sa:
Rätt skall vara rätt.

I Fugawi navigationsprogramet finns det numera inställning för "Garmin USB" utan att göra om USB till Com-port.
Du ansluter altså din Garmin GPS med USB kabel direkt till USB och behöver ingen drivrutin för att det skall fungera.

Jag förstår inte heller varför man inte skulle kunna använda USB anslutning till datorn på sjön?

Vi har en storsäljare i Fortuna U2 USB som de flesta användare, inkl. mig själv, använder både i bilen och båten.

Mvh
Göran
http://www.soltek.se

Hej Göran,

Det är dock äpplen och päron du jämför här! Garmin kör ett helt eget spår med sin USB.

Fortuna liksom även våra produkter har en inbyggd konverter baserad på samma chip-set, prolific(jag bygger mitt resonemang på utvärderingen av U2 USB här http://www.pocketgps.co.uk/fortuna-u2-gps.php ). Prolific är så väl spridd att den normalt känns igen av Windows så att drivrutiner inte behövs, men det kan strula ibland trots det. Oftast beroende på att Windows för för sig att det är en Ballpoint Mouse istället.

Riktigt bra programvaror (Fugawi m fl) sköter detta med GSP-kommunikationen så smidigt att de tekniska klurigheterna inte märks för användarna. Enligt Fugawi själva gäller dock detta för anslutna enheter:

GPS receiver with NMEA 0183 v. 2 output or higher or Garmin USB protocol.
Serial output, Garmin USB, USB with serial driver or PCMCIA with serial emulation

Det är detta lömska Garmin USB protocol som inte finns i speciellt många program ännu. Både dina och mina USB-puckar faller som jag ser det under kategorin "USB with serial driver".

MVH/Christer
http://www.clover.se

PS U2 har snyggare design än vår 202E, vår 204E är OK - ska man ha en riktigt "tjusig" GPS-puck är det nog RoyalTek Sapphire. Om tycke och smak ska man dock inte tvista och det är kanske inte det viktigaste för en GPS?/DS

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
thomalin Val av GPS Navigering 24
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
Martin24 Val av GPS, användning etc Navigering 1
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
Micke S val o kval GPS Navigering 41
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg