Med Scotten får du betala extra för att det står just Scott på den och så lägger butiken på lite till, för de måste ju få lite vinst på den också. Å andra sidan får du den direkt.
Canyon har bara ett fåtal storlekar för omgående leverans, och det är inte säkert att de klarar av att leverera de andra storlekarna en viss vecka bara för att det står så.
Angående komponenter så är de nästan likvärdiga, men Canyon är lättare. Scotten har lite snikigare hjul och levereras med däck passande för lätterrängsracing. NN/RR på Canyon är lite mer allround och funkar fint även på mer tekniska och knöliga stigar.
Fox vs Rockshox-gaffel...tja, vissa har klagat på att Fox-gafflarna kräver så täta serviceintervall, men det kanske beror mer på cyklisterna än på gaffeln. Det brukar vara lättare att hitta cykelmekar som kan serva Rockshox, men gör man arbetet själv så kvittar det ju.
Geometrierna skiljer lite grand. En L hos Scott verkar närmast motsvara M hos Canyon och det mått som skiljer mest då är topprörslängden. Scotten är längre, vilket ju hör ihop med att den är mer byggd för snabb racing. Man får mer aerodynamisk sittställning. Kör man trixigare skogsstigar så är en kortare ram att föredra, lätt att man får känslan av att man är på väg över styren med alltför utsträckt sittställning.
Och så är det ju frågan vilken av dem som är snyggast ... man vill ju ha en cykel man gillar att titta på också.