Hur man väljer en mountainbike
Hej !
Är sugen på att börja cykla mountinbike. Nu cyklar jag "landsväg" med min hybrid cykel.
Har varit och kollat hos cykelhandlaren idag. De hade mest cyklar av märket Scott.
Han rekommenderade mig en modell som hette Scott scale 70 (ca 10 000 Kr).
Är det en bra cykel ? eller finns det bättre cyklar att få i den prisklassen ?
Jag har ingen större koll på vilka cyklar som gäller när man ska köpa mountinbike.
Jag tar gärna emot tips på bra modeller i prisklassen runt 10.000 Kr.
//Pelle
Hej Pelle
Jeg stod i samme situation, som dig tidligere på året. Jeg cykler tit i nærheden af Ljungbye (Sverige), hvor jeg har stor glæde af min mountainbike. Jeg besluttede mig for at jeg ville have en rigtig god mountainbike, koste hvad det ville.
Jeg kiggede vidt og bredt, i både cykelforretninger og webshops, hvor jeg havde udset 3 forskellige modeller – én fra Cube, én fra Giant og én fra Scott. Alle tre cykler kostede omkring 10-13.000,-, hvilket jo selvfølgelig er noget af en udskrivning.
Efter at jeg havde snakket med en af mine gode venner, som er mountainbike-entusiast, gjorde han mig klar over, at det ikke er prisen det kommer an på, men derimod hvor godt cyklen passer til dig. Sørg for at du har målt din skridtlængde, at cyklen passer til dit temperament og, at den føles behagelig at sidde på.
Er man førstegangs-køber, er det en god idé, at få noget ekspertise fra en kyndig. – Derudover er det vigtigt at prøve cyklen før du køber den.
Den første mountainbike jeg købte var fra Nettorvet -
Cykler, og den kostede ca. DKK 2.500,-. Cyklen var/er egentlig ganske god, og der har aldrig været problemmer med den, men jeg var opsat på at købe en rigtig cool cykel. Valget faldt på mountainbiken fra Cube: Cube Reaction GTC Pro og den er bare super fed.
Hvad pålidelighed angår, kunne jeg stole ligeså meget på min gamle cykel, – man skal nemlig ikke tro, at bare fordi man har købt en dyr cykel, at den så bare kører derud af. Det kræver regelmæssig vedligeholdelse at have en cykel, især en med så meget teknik.
Ulempen ved at have en dyr cykel er, at man er ekstra øm overfor den. – Jeg tager den med op i min lejlighed, og lader den aldrig stå i mere end en time inde i centrum, for så bliver den bare stjålet. – Der var det nemmere med min gamle cykel fra Nettorvet
Jeg håber du finder en cykel, der passer til dig, men husk det er ikke kun et spørgsmål om pris.