Val av batteri + ev solcellsladdare

Den lilla pocketbokstora laddaren som i solsken i MÖ laddade 4 AA celler på en förmiddag klarar här en solig dag inte fylla 4 AA celler.
Vår tyske vän har byggt ett par tabloidstora solfångare och kunde vid sommargrå himmel i lappland fylla hans batteribehov.
Antalet soltimmar häruppe och mängden filtrerande lufthav som ljuset skall passera är ofta gränssättande här. Med de problem som fukttätning och fasthållning i vind har undertecknad även för långre turer här norröver försett mig med en rejäl uppsättning reservbatterier. För turer närmare ekvatorn är solfångare klart intressanta.
Prof Gunnar Pleijels bok om Solenergi är mycket läsvärd, den rekommenderas, Aldus 1966.
go tur
 
Tidigare beräkningar har landat i slutsatsen att man behöver vara ute uppemot två veckor för att solcellsladdare ska bli lönsamt, kortare tider är alltså extra batterier vettigast (och batteripack att ladda från kommer tvåa, eftersom man har förluster vid laddningen).

Men solcellerna blir väl bättre och bättre så snart kanske det går att få nåt som lönar sig redan efter en vecka. OM det är sol hela veckan... Vad man gör om det regnar en hel vecka vet jag inte?
 
Tidigare beräkningar har landat i slutsatsen att man behöver vara ute uppemot två veckor för att solcellsladdare ska bli lönsamt, kortare tider är alltså extra batterier vettigast (och batteripack att ladda från kommer tvåa, eftersom man har förluster vid laddningen).

Men solcellerna blir väl bättre och bättre så snart kanske det går att få nåt som lönar sig redan efter en vecka. OM det är sol hela veckan... Vad man gör om det regnar en hel vecka vet jag inte?

Mm, fick göra återköp idag på den jag köpte (se tidigare inlägg), den fungerade med var låångsam att ladda med.

Blir nog en till powerbank istället,
Dock ska jag nog bygga en egen solcellsladdare med en panel på 30 - 50 watt.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
lösning verkar vara förnämlig för långa paddelturer. http://paddling.nu/2011/06/12/den-miljovanlige-paddlaren/

Peter har gjort flera blåbandetturer hela svenska kusten i ett svep. Peter skriver själv på paddelforumet. http://www.utsidan.se/member/view.htm?find=lastposter&t=60445

Thure
Man skall inte använda startaccar för cyklisk drift - dom pallar inte särkilt många urladdningar
100%-10%.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Blyackumulatorer-80402/ - dessa är gjorda för det.

Skillnaden är att ett startacc är designat att ge mycket ström under kort tid och sedan direkt laddas upp igen(dock en procentiell låg urladdning) , dessa cykliska accar är gjorda för att ge lite ström och har mer material på plattorna(startaccar kan vara gallerformade för att få så stor blyyta och dom bryts ju ner fortare)

Dessa cykliska accar är lite som fritidsbatterier - dom kallas även för förbrukningsbatterier.
 
Mm, fick göra återköp idag på den jag köpte (se tidigare inlägg), den fungerade med var låångsam att ladda med.

Under hur lång tid fick laddaren verka? Hur kraftigt var batteriet som laddades?
Var solcellspanelen placerad i direkt solljus eller rådde disiga/molniga förhållanden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
stefan.svard Ljusslinga batteri utomhus Utrustning allmänt 14
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
sebkar Flyga med batteri Utrustning allmänt 5
perdans nytt batteri till MagLite Charger ? Utrustning allmänt 1
KLAGER Ficklampa utan batteri Utrustning allmänt 11
MickeD Byta batteri på Polar pulsmätare Utrustning allmänt 2
vermi Solcellsladdare, Powertraveller Utrustning allmänt 0
prospicientia Solcellsladdare Utrustning allmänt 28
johan.martensson.9 Erfarenhet av solcellsladdare?? Utrustning allmänt 1
vojma Solcellsladdare med USB samt AA/AAA Utrustning allmänt 3
Peifen Solcellsladdare Utrustning allmänt 11
opabinia Solcellsladdare... Utrustning allmänt 6
acker Solcellsladdare för mobiltelefon med USB Utrustning allmänt 6
tpph Solcellsladdare Iphone Utrustning allmänt 33
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Jote Freeloader solcellsladdare Utrustning allmänt 27
cyanopsis Ny Solio Hybrid 1000 solcellsladdare Utrustning allmänt 6
dave1 Bärbar solcellsladdare Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg