Vakuumpacka maten?

Om vi pratar ett enskilt matpaket och faktisk volym så är det så, men så snart vi pratar sammanlagd packvolym hos flera paket blir det annorlunda. Åtminstone i praktiken.

De små vinster man gör med "vakuum-komprimeringen" äts upp med råge av allt utrymme som stjäls av de hårda "runda" paketen som sedan ska packas i ryggsäcken. Undantagen är, förutom mjukt bröd eller marshmallows, väldigt platta saker, men då blir det å andra sidan väldigt mycket plast för väldigt lite matvolym =)

Den som packat REAL turmat för en vecka har säkert svurit över förpackningen. Den är säkert jättebra på alla sätt och vis, men inte när det kommer till att packa effektivt.
För ett par år sedan mätte jag upp den faktiska volymen på en utav de större REAL-rätterna. 2,7 dl. Lycka till att få ner fyra sådana i ett mjölkpaket =D Snarare ligger verklig packvolym på en sådan påse närmare 5 dl.

Blå-bands mjuka gasfyllda är, trots att de är fyllda med gas, effektivare att packa. De anpassar formen efter varandra så att det blir relativt sett lite luft mellan.

En liten billig plastpåse är så pass otät att det inte blir någon överskottsluft att tala om, och eftersom att innehållet ligger löst så kan innehållet i påse A gosa in sig mellan sina vänner i påse B.

Samma princip som att många små hårda drybags tar 50% mer plats i ryggsäcken än om man lägger i utrustningen utan drybags =)
Jag brukar stoppa mina påsar med vacuumförpackad mat i ryggsäcken där det finns plats över. Först stoppar jag ner det som är skrymmande. Det blir alltid så små utrymmen här och där i ryggsäcken där jag kan trycka in ett litet paket med vacuumförpackad mat. Maten vill jag ha vattentätt förpackad och genom att vacuumförpacka den har jag många små packet istället för all mat i en dry bag. Mitt intryck är att jag på detta sätt utnyttjar utrymmet i ryggsäcken bättre då.

Jag brukar stoppa mina påsar med vacuumförpackad mat i ryggsäcken där det finns plats över. Först stoppar jag ner det som är skrymmande. Det blir alltid så små utrymmen här och där i ryggsäcken där jag kan trycka in ett litet paket med vacuumförpackad mat. Maten vill jag ha vattentätt förpackad och genom att vacuumförpacka den har jag många små packet istället för all mat i en dry bag. Mitt intryck är att jag på detta sätt utnyttjar utrymmet i ryggsäcken bättre då.
Det är ett väldigt effektivt sätt att packa, men det är såklart på bekostnad av att ha all mat utspridd i säcken.
Jag har hellre maten samlad, och då går det inte att packa vakuumpackade paket effektivt.

Volymen av matpaketen och deras vikt är verkligen besvärande när man planer en tvåveckorstur eller längre. Någon som har en matpakets viktreuserings plan?

Det jag tänker är ju att om man ska vara ute två veckor kanske man kan göra veckopaket av maten. D.v.s. andra veckans mat stoppar man i en påse och suger ut luften ur. Vakuumförpackning (för att spara utrymme) behöver ju inte betyda att varje måltid packas för sig.

Man kanske kan göra paket där det ligger 3-4 dagars mat och vakuumförpacka dem.

Jag som inte ens kan följa en färdplan (fjällräddningens mardröm) mer än en dag eller två - hur skulle jag kunna följa en matplan...

Jag äter utifrån vad jag känner för från dag till dag så jag kan inte göra på det sättet men de som är så strikta i sitt liv kan det såklart.

Och det som nu följer är inte ett svar på ditt inlägg utan bara lite allmän fundering

För övrigt håller jag med om att Realmeals påsar är svårpackade men det beror väl mest på att maten ska tillagas i påsen. Att vakumpacka sin egen mat behöver inte alls medföra att volymen blir alltför mycket större. Och nej jag vakumpackar inte för en veckas färd. Mycket av min torkade mat äter jag året efter DOCK inte mat som innehåller mycket fett.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg