VAKNA!!!

Jag tror det beror på att samerna

använder de kåtor/stugor jag sett runt Abisko på vintern -snön döljer, och sedan när snön är borta måste ju skotern lämnas hemma. Nästa vinter är det fint igen.

Ren allänt verkar det finns det skräp blir det mer... och ingen bryr sig om det blir f ö r mycket. När jag gick i Österike blev jag förvåndad att det var så rent, och när jag gick i Sarek blev jag förvånad att det var så skräpigt... antog att vandrare i Sarek kände aktning för området...

Nedskräpning i fjällen.

Ja det är ju för bedrövligt med alla dessa små tussar med skitpapper som folk lämnar efter sig under stenar och tuvor. Men det är ingen på forumet som reagerar på samernas nedskräpning i fjällen. Ni kanske inte törs för man kan ju bli tagen för rasist.

Jag har själv ett bedrövligt exempel.

För hösten gick vi från Kisuristugan och rakt söderut mot alkavarekapellet (Padjelanta, Sarek). När vi passerade första stora rengärdet ca 5km från Kisurisstugan möttes vi av en förbannad soptip! Bensinfat 120 liters!, plastdunkar, oljedunkar presseningar plastsäckar osv. som lapparna lämnat efter sig. Jag fick senare veta av några arbetskamrater (vilka är samer) att de varit där någon vecka tidigare under kalvmärkningen (som sker på barmark vilket väl undanröjer argumentet om "göms i snö kommer fram i tö"). Så de har med andra ord helt medvetet skräpat ner runt rengärdet. Man kan ju undra om de verkligen är ett "naturfolk" som de ju själva vill hävda.

Urban.

hmmm

Jag försökte ju antyda i mitt tidigare inlägg att det ofta är värst kring Renvaktarstugorna (som används av just samerna...) Men nu gjorde du ju slag i saken och levererade lite raka puckar. Håller m a o med dig. Det kan ju i varje fall knappast vara fjällvandrare, även om de missade skogsmulleskolan i unga år, som släpar med sig oljefat upp på fjället, eller?
Å andra sidan tror jag att många, icke-samiska fjällentusiaster, är goda kålsupare oxå.

/T

Bra inlägg!

Jag kan inte mer än instämma. Vandrade i Sarek i början av juni. Fick plocka med oss en gammal petflaska som någon hade slängt. Trist tycker jag.

Vandrade även i Jotunheimen för nån vecka sedan. Där var det riktigt mycket skräp. Och där finns det VERKLIGEN ingen anledning att skräpa ner. Det finns ju stugor på några timmars gångavstånt överallt, där man kan slänga skräp.

/K

Lätt att bli hemmablind....

Bor i Stockholm och nog kan det bli skräpigt i T-banan, i Skärgården, och alla dessa popcorn på bio... Men till skillnad från fjällen är det ju betydligt lättare/billigare att åtgärda. På fjället "hamnar" man inte, utan det krävs en hel del av utövaren, och jag tror att alla som ger sig av dit är överens om att det är viktig att värna om vår natur inför framtiden. Vitsen med det hela är ju få uppleva en enskildhet med naturen. Enda spår av andra människor skall vara fotspår...

Hur som helst sköter sig flesta, det är ett faktum.

En sak jag haft i tankarna under vandringen i juli/aug Riksgränsen-Tarfala var att det låg en hel säck med härdat cement kvar vid bron vid Vistasdalens norra ände. När det satsas på så fina och bra broar tycker jag att gamla vajerfästen, gjutformar osv skulle tas bort.

Avslutningsvis tycker jag det är fantastiskt att det finns sopmajor vid varje stuga och vindskydd, till och med vid Mikkastugan mitt i Sarek! Det är service!
Jag brukar och inte använda dessa, torkar maten själv och plastpåsar väger inte mycket..Procentuellt väger väl valda förpackningar löjligt lite.... allså kan de utanvidare tas tillbaka till civilisationen.

ps. En tanke har snurrat länge: Vem är det som bygger och underhåller broarna? STF eller?

Några kommentarer

Hej!

Kan inte låta bli att lägga mig i debatten igen...

Tycker kanske att man drar lite förhastade slutsatser angående lokalbefolkningens skuld. Man får inte glömma att avfall uppstår där människor lever och arbetar. Titta på ditt eget kontor, eller i ditt eget kök. Där Du bor tar kommunen snabbt hand om eländet och gömmer undan det på olika sätt. Av geografiska orsaker är det inte lika enkelt i fjälltrakterna.

Förstå mig rätt - Jag gillar förstås inte heller bensinfat i Padjelanta. Men samtidigt vet jag att renskötarnas verksamhet kräver artificiell hjälp för att bli ekonomiskt bärande. Att spåren sedan förskräcker - ja det är beklagligt. Men titta gärna hur det ser ut i skogarna i sydsverige också, där folk verkar. Nog står där ett och annat bensinfat, eller bilvrak - barmhärtigt gömt av skog.

Vad man bör rikta sin kritik emot, är i första hand den "fridtidsnedskräpning" som sker.
Den sker i stor utsträckning kring renvaktarstugor t.ex.. Det gäller nog i lika stor utsträckning skoterturismen på vintrarna, som vandrare och skidåkare.

Jag har märkt att mänskligt beteende i det här sammanhanget ofta är fullständigt intelligensbefriat. Ser man lite skräp vid en husknut, tas det som grönt ljus för att även jag kan lägga mitt skräp där. Värsta exemplet jag sett är rastskyddet/vindskyddet (numera borta) vid Gaskkasjohka för ett antal år sedan. Det var säckvis med sopor, skräp och skit. Och det var nya "fräscha" sopor, inget gammalt som legat länge. Tydligen förväntar man sig att sophanteringen skall fungera som hemma! Det kallar jag intelligensbefriat.

Om man dessutom lämnar skräp i fjällen för att spara vikt, -ja, då vore nog ett vacuum i skallen en klar förbättring mot det som finns där nu!

Mvh
Bert

skräp i andra länder.

ngn berättar intryck från Jotunheimen, en annan från Österrike.
Att man inte ser mycket sådant i Alperna beror nog mest
på att de allra, allra flesta går från stuga till stuga
(om det inte rentav bara handlar om dagsutflykter). Då bär man inte
mycket med sig utan äter mest vad som bjuds i stugan.
Skräpet blir kvar i köket.

Sen verkar ju folk mycket disciplinerade med att skräp
från det man för med sig tar man tillbaka till dalen.
Det finns alltså i regel INTE soptunnor
på alpstugor.

Jotunheimen var jag nyss. Lite skräp,ja. I Breheimen där
jag var innan såg jag inget sådant, vilket nog beror på
mindre trafik. Här handlar det mest om selvbetjente hytter
med välorganiserad sophantering. Själv tältade jag.
Skräpet från tio dagars vandring samlade jag i en
packpåse; det vägde tre hekto.

Pyreneerna hör också till mina jaktmarker. Var där för
tredje sommaren i juni-juli. I Aigues Tortes finns åtm.
två stugor där toaletten är "un poco lejos" (en bit bort)
för de mindre behoven och "mas lejos" (längre bort)
för de stora. ALDRIG sett ett toapapper.

Ska man verkligen täcka över skiten? Jag tror på luftväxling
och gör helst ifrån mig i de gropar som brukar finnas intill
större stenar. Ingen trampar i det, inom någon timme går
det knappt att se att nån varit där.

il C

Tror!

Nog är det väl troligtvis länsstyrelsen som bekostar det från sin budget. Nog ska det mycket till om de profithungrande STF:arna betalar för något sådant.

MVH Pack

Dasspapper

Hmm, jag trodde att dasspapper löstes upp efter ett tag i vatten. Det är därför som det inte blir stopp i avloppet av toapapper men om man slänger t.ex. bindor, hushållspapper eller torkpapper så blir det stopp.

Men visst jag försöker jag bränna toapapper om möjligt, men det kan ju vara vissa problem p.g.a. vind och brandfara. Minns att jag läste om någon amerikan som startade en skogsbrand i en av deras nationalparker genom att bränna sitt dasspapper.

Ni tar alltså med er dasspappret hem/till närmaste soptunna?

/Jonas U

Skräpigt Marocko

Varför kan ingen matproducent börja med stärkelseförpackningar?

Vill även nämna att i Atlasbergen ser det verkligen förjävligt ut.
Torrt, fyllt med skräp under, bredvid och ovanpå varje sten.
Svarta moln av flugor singlanerade var provosoriska offentliga toaletter.
Inte att förglömma de otroliga mängder mulbajs man ideligen stötte på.
Detta problem var otroligt stor vid hyttan nedanför Djebel Toubkal.
Fy för turister - även då vi alla själva är det...

Kan inte låta bli ....

Jag återkom från Sarek, Rapadalen, förra helgen. Jo då, jag har också sett hur det kan se ut runt samernas arbetsplatser. Men det är ju ändå arbetsplatser??!!

Jag kan dock inte förstå att vi som får lov att besöka dessa underbara platser inte kan bära hem det lilla skräp vi åstadkommer. Vi är ju ofta lite skrytsamma över vad mycket vi orkar bära med oss ut.

På varje "lägerplats" finns massor av skräp kvarlämnat. Vi hittade allt från vadarstövlar till påsförslutare. Hela böcker, kartonger som innehållit "Nudeln mit Tomatensoss", sopsäckar, konservburkar och i varje eldstad massor av aluminium.

Längs stigen i Rapadalen låg på jämna mellanrum plåa plastbitar. Verkade nästan som om någon markerat vägen!

Jag vill inte ha det så när jag kommer!

Det sista jag gör när jag lämnar platsen är att gå runt och söka det jag kan ha tappat. Visst kan en påsförslutare försvinna i gräset men....

Lessen på fjället! /Börje

PS Den mängd avfall jag hade med mej tillbaka vägde säkert mindre än ett halvt kilo!

Skräp

Kom själv hem från Abisko för två veckor sedan.
Vi gick genom Lapporten och kom sen ner genom nationalparken...
Vi hittade, sloggitrosor, calvi klein kalsonger, dryckesflaskor, cigarrfodral med halvrökt cigarr, tshirts, keps mmmm

Jag trodde folk hade större respekt för naturen.
Är själv same och tror knappast att att de är de som burit runt de där grejorna runt leden...
Men självklart ska renskötarna också ta reda på sitt skräp.

Mvh Sara

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg