VAKNA!!!

Vandrade i Sarek under två underbara veckor i slutet av juli, men blev återigen förvånad över människans dumhet!!! Skräp Skärp Skräp och skitpapper!!! tror folk på allvar att konservburkar, folie och plaster förmultnar och försvinner då man lägger de lite halvt under en sten. INTE ENS PAPPER FÖRMULTNAR I FJÄLLKLIMAT!!!
Så vakna ur eran ignoritet och plocka upp de skräp som ni tar med er ut på turen, och snälla, elda upp erat skitpapper...
(När vi återvände till kvickjocks fjällstation hade jag med mig TRE kg extra skräp utöver vårt eget, Vems var det???)

Ha en bra dag. MVH Abbe

instämmer!

Instämmer fullständigt..
När man hittar en påse till nått frystorkat halvt instucket under en sten undrar man hur folk tänker..
- "jag stoppar in det här otroligt skrymmande,tunga och kladdiga pappret under stenen här, så spara jag 3 gram packning, slipper kladda ner insidan av en plastpåse och dessutom så ser ju fjällskräpsupplockarpersonalen skräpet lättare om det sticker fram lite..
.
..men du en praktisk fråga:
hur eldar du skitpappret, när det stormar på snedden och regnar, måste erkänna att jag faktiskt lämnat kvar detta efter att klämt en kabel.. är det verkligen så att dasspappret inte förmultnar ?

Tack Albert

En eloge till Albert för att han tar med sig skräpet till en soptunna. För egen del så lämnar jag aldrig något skräp, varken i fjällen eller på hemmaplan.
Toapapper är inte våtstarkt så det kommer att lösas upp av nederbörden så småningom. Toapapper består endast av cellulosafibrer så det är 100%-igt naturligt.
I fortsättningen så skall jag, trots allt, elda upp papperet innan jag lägger en sten över hela härligheten, så att folk i fjällen inte behöver känna obehag av mitt papper.

Henrik

Instämmer. Man undrar ju vad för idioter som börjar hitta in i Sarek. Förra veckan stötte jag på ett par som skulle vad Tjågnårisjokkå. Till att börja med kunde killen inte tänka sig att visa sig i kalsonger, utan var helt enkelt tvungen att sätta på sig shortsen. När han sedan började ”vada” gick det ut på att hoppa från sten till sten. Detta trots att han hade bytt till sandaler och tagit av byxorna. Livsfarligt både för honom och mig som skulle ha varit tvungen att rädda honom om något hände. När hans tjej passerade vågade jag inte ens titta. Själv passerade jag med vatten till knäna inte mindre än 7 gånger (min, mammas och pappas ryggsäck och tillslut mamma själv) utan minsta problem.

...och för att vara RIKTIGT säker på att Fjällskräpsupplockarpersonalen skall hitta det kan man ju göra som någon gjort vi de populära tältplatserna vid Spadnek förra året - Fyll två plastkassar med skräp och häng dem maximalt synligt rakt över stigen!

Återkommande - år efter år efter år

Hej!

Tänk att detta ämne skall komma upp varje år!

Tyvärr är det väl så att det ger liten verkan att ta upp problemet i detta forum?!!

För de som skriver och läser här, behöver väl inte påminnas.............. - eller.......?

Mvh
Bert

Det är i varje fall bra att man får skita på dasset vid Mikkastugan. När jag var där för knappt en vecka sedan kunde jag räkna till åtta tält. Tänkt om alla som slår upp sina tält på denna "campingplats" klämde kablar lite varstans på backen. Det skulle bli olidligt att bara passera förbi.

Undra om det inte vore värt att sätta upp ett dass också vid Axel Hambergs "runda vallen".

/Nisse

Hej!

Instämmer totalt i alla inlägg, dessvärre verkar det bli mer och mer skräp. Det rätta är nog att ta med sig det man ser (även andras skräp). Det borde vara svårare att lämna kvar skräp om man ser ngt annat skräp, så fortsätt plocka det ni ser (dock inte skitpapper).

MVH Magnus

dasspapper

som ngra påpekat är det inte alldeles lätt att bränna papper;
åtmisntone inte med de långa tändstickor och gaständare jag
har med på turer (i Norge, Frankrike, Spanien). Men efter att
ha glömt kvar en påse med toarulle ngnstans har jag bestämt
mig för att inte använda papper alls. Man tvättar sig
helt enkelt; behagligare och effektivare. Ännu effektivare är
snö om sådant finns i närheten, eller mossa.

il C.

Bra sagt!

Var också i Sarek samma period och häpnade verkligen över allt skräp man såg (och som naturligtvis plockades med). Det är rent ut sagt fördjävligt!!Absolut värst var det runt renvaktarstugorna. Vad det beror på kan man bara spekulera i.....

Känslan jag har är att det faktiskt blivit värre med flatheten kring detta de senaste åren.

/T

Då skall jag ta med en plastpåse

Åker ikväll och då skall jag plocka lite skräp när man ändå är där. Det är ju inte kul att behöva plocka upp efter andra men vad fan skall man göra.

Annars så är en liten plastspade att rekomendra för att gräva sig en liten enkel skitgrop. Det är inte mycket att släpa med sig. Och då syns fan igenting när man laggt tillbax tovan och stampat till.

Stalle

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg