Hansalinan
Hanslinan må vara klumpig och kanske inte viktoptimerade, men jag har fått många vittnesmål från verkligt skarpa lägen, och då framhävs ofta att hansalinan fungerade mycket bättre än de flesta andra konstruktioner. Har man sett liv hänga på en skör tråd, väljer man lätt bort fiffiga viktoptimeringar, framför mer robusta konstruktioner.
Jag tror att det visst går att göra bättre konstruktioner än Hansalinan, men att många försök till detta håller inte måttet. Jag har själv byggt ett antal egna linkonstruktioner – och många har fungerat dåligt i praktiken.
Viktiga egenskaper hos linan:
1. Linan ska vara lätt att kasta (det krävs bl.a. en ordentligt kasttyngd).
2. Kastpåsen ska kunna glida långt på isen (påsen ska bestå av ett glatt material)
3. Linan ska inte sjunka (det räcker inte med att kastpåsen flyter, linan ska vara tillverkad av flytande material – en sjunkande lina ökar risken att trassla in sig)
4. Linan ska inte trassla (troligen har det styva materialet i Hansalinan en mindre benägenhet att trassla än mer mjuka linor).
5. Linan ska inte gå av (linbrott är inte ovanliga, men beror kanske mest på att linan är skadad).
6. Öglan ska vara enkel att greppa med stelfrusna händer (öglan måste vara stor och ”öppen”).
7. Linan ska vara enkel att göra kastklar från vaken (karrdborreförslutning är inte optimal).