Vakkotavare -> Teusajaure

Hej,

Har en fråga om passage över sjön om man kommer från Vakkotavare, kan man påkalla stugvärdens uppmärksamhet för hämtning eller är det något system med roddbåtar.

Tacksam för svar.

En gång för länge sedan var det ett system av roddbåtar.
Klen hjälp, men det dyker säkert upp någon med färskare information om jag bumpar upp tråden lite! :)

Hej,

Har en fråga om passage över sjön om man kommer från Vakkotavare, kan man påkalla stugvärdens uppmärksamhet för hämtning eller är det något system med roddbåtar.

Tacksam för svar.

3-4 år sedan gick jag den sträckan. Det fanns info på STFs hemsida angående båtturer över Teusajaure. Dels fasta tider (morgon och eftermiddag), dels kunde man påkalla stugvärden i Teusajaures uppmärksamhet genom att hissa upp en plastdunk på en stång så kom han och hämtade med motorbåt. Det kan ju innebära lite väntetid om han inte ser eller är i närheten av stugan. Annars fanns det roddbåtar. Man måste dock se till att det ligger en roddbåt på vardera sidan. har man otur måste man ro tillbaka med en båt på släp och sedan ro över igen.

Mvh
Peter P.

Hej,

Tacksam för svar.

Enligt STF´s hemsida finns det både roddbåtar och båttrafik på tidtabell (18/6 till 12/9) denna sommaren.
http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/

Själv använde jag roddbåtarna när jag passerade där i September 2008. Sträckan är inte så lång men risken för kraftig sidvind är stor och har man otur får man ro tre vändor över sjön.

/ANDERS

Hej,

Tacksam för svar.

Det finns 3 båtar varav det alltid måste vara fördelat 2 på ena stranden och en på den andra. Kommer du till stranden och det bara ligger en båt där och du ser att ingen är på väg över får du påkalla stugvärdens uppmärksamhet. Inte just mot andra vandrare att ro över alla båtar på samma strand.

Tack för alla svar, jag har hört att sträckan Vakkotavare - SIngi ska vara mycket trevlig och måste således gå den själv.

Dunk

Kommer du från Vakkota och vill ha hämtning hissar du " 25 liters dunken" , på stören till vänster om båtarna, som en flagga. Då vet stugvärden att du vill bli körd över Teusajaure och kommer med motorbåt och hämtar dig. Jag har för mig att tiderna som stugvärden kör över sjön är 07.00- 10.00 samt 16.00- 19.00(kan ha fel) Men det är bara att chansa på att han/hon hämtar annars får du ta en av båtarna från roddlänningen och ro själv.

Höger

Stången med dunken man hissar är på höger sida om båtarna när man kommer från Vakkota. Inte vänster som jag skrev i tidigare inlägg.
Sorry!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
diHib Abisko - Vakkotavare sista veckan av säsongen? Fjällvandring 6
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
fjellinden Nikkaluokta - Vakkotavare juni v 24 Fjällvandring 10
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Vinthund Svåra vad Vakkotavare-Nikkaluokta? Fjällvandring 3
Gunnar81 Bilddokumentation från Abisko - Vakkotavare Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
niklas-73- Vakkotavare-Nikkaluokta Fjällvandring 2
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
Barrett Abisko - Vakkotavare på 5 dagar? Fjällvandring 18
shalin vakkotavare - abisko på tio dagar Fjällvandring 4
ursa_majoris Abisko-Vakkotavare, 18-23.7.2008 Fjällvandring 1
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
jenso Vakkotavare - Kebnekaise Fjällvandring 4
Ljunggren Terræn og teltpladser mellem Singi og Vakkotavare Fjällvandring 2
pal2 Vakkotavare - Kebnekaise. Dagsturtips emottages Fjällvandring 9
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Frebe Vandringsdagbok: Nikkaluokta - Keb - Vakkotavare Fjällvandring 12
dr_ljungberg Ritsem -(Sitasjaure? Bu el bä? o runt mot) Vakkotavare Fjällvandring 4
winniep Vandring mellan Nikkaluokta - Vakkotavare? Fjällvandring 4
Bozzfilm Vakkotavare till kebnats? Fjällvandring 1
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
P.Gröndahl Båttransport över Teusajaure? Fjällvandring 5
larvik line Teusajaure Fjällvandring 0
9219 Teusajaure och Stora Sjöfallet Fjällvandring 4
hdn Båt vid Teusajaure Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg