Vagval, gar det?

Star infor ett problem infor min forsta sarekvandring:

Ar det mojligt att ta sig fran Alkavagges nordsida (efter att ha kommit fran traffpunkten och vadat Kouperjakka), over till Sarvesvagges sydsida pa nagot satt?? Hade sedan tankt fortsatta soderut via exempelvis Lullihavagge.
Maste man fortsatta Alkavagge anda bort till Alkajaure, runda den (vet inte om det ar mojligt) och sedan ta Savresvagge osterut igen. Vart skulle man i sa fall bast vada Savresjakka for fortsatt tur genom Lullihavagge?

Två alternativa vägar

Hej
Det finns åtminstone två alternativa vägar. Den ena gick jag för tre år sen. Den går genom Neitarieppevagge, från Alkavagge i norr till Sarvesvagge i söder, ett ganska enkelt pass att ta sig över.
Vill man spara ännu mer tid och dessutom vill gå över en glaciär, så kan man traska över Akkajekna. Med detta alternativet klarar man sig undan en hel del vandring. Har inte gått där själv, men det ska enligt Grundsten vara ett ganska vanligt vägval.

/Peter

Tack, men...

Tack sa mycket! Tyvarr maste jag i bada fallen vada Kalmejakka och sedan aven Savresjakka. Gar det, och vart i sa fall? Ar det rekommenderat att ga genom Akkavagge om man inte har ett replag att knyta in sig i? Har hart att den vagen kan vara lite svar pga glaciarkorsningen.

/jonas

Inga problem att vada...

...åtminstone inte för tre år sedan. Jag var då uppe i början av augusti och kom då över båda jokkarna torrskodd med stövlar. Kalmejåkka gick jag över precis norr om Neitarieppevagge, så vitt jag minns var vattnet helt klart och strömmade lugnt över grusbäddar.
Sarvesjåkka var lite svårare, men även den gick att ta sig över torrskodd, dock med lite mer inbladning av akrobatiska övningar. Den gick jag över precis söder om Neitarieppevagge, just öster om platsen där jokken från passet ansluter. Hur som helst bör den inte vara svår att vada. Men regn och snösmältning kan förstås som vanligt tillfälligt ställa till det.

Vägen över Akkajekna beskrivs i olika böcker. Har aldrig gått där själv men glaciärvandring kräver alltid speciella kunskaper av vandraren. Du skriver att Du ska gå för första gången i Sarek men inte hur rutinerad Du är. Är Du nybörjare avråder jag från att ta den vägen utan gå runr längre västerut. Vad över Sarvesjåkkå kan göras nedanför Lullihavagge där jåkkarmarna är grunda och många. Vattnet gick över kängskaften när jag var där.

Lars Finnström

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg