Vågar man lämna tältet ?

aldrig hänt

Hej!
Jag har inte rört mig precis vid Abisko, men jag har varit ute mycket. Jag har aldrig råkat ut för eller hört talas om någon som blivit bestulen på något från ett tält (mer än på Hultsfred...) man lämnat en dag eller så. visserligen tror jag gott om alla, men jag skulle aldrig tveka att lämna tältet för att ta dagsturer. Men man kan ju alltid ställa det mer eller mindre skyddat. Jag skulle nog akta mig mer för att inte locka till mig björnar genpom att lämna mat för öppet.

Ha en skön tur!
/Johanna

Stölder å sånt

Min filosofi vad det gällert att lämna egna prylar i liknande situationer, t.ex. på ett vandrarhem är att de flesta andra är i exakt samma situation vilket bygger ett slags förtroende sinsemellan. Det innebär att det är rätt ovanligt med stölder, men visst förekommer det. Jag tror dock att det är bäst att utgå från att man inte kommer att bli bestulen men vara vettigt försiktig, kanske någon lås på tältet, elelr liknande.

Berättelse i Fjällsmultron.

När jag har läst den här tråden så drar jag mig till minnes att jag har läst någonting om detta i Fjällsmultron....
Nu har jag rotat lite i bokhyllan och hittat 'Fjällsmultron och andra berättelser'(Göran Fagerström)

[... 1972, vandrade jag i Rapadalen österut och hade blivit bestulen på min proviant när vi tältade vid Smailajåkken: Nisse Engström ]

Det kan tydligen hända att man blir bestulen i fjällen men jag hoppas och tror att det inte är speciellt vanligt.
/Magnus

Re: aldrig hänt

n9johohm; sa:
Jag skulle nog akta mig mer för att inte locka till mig björnar genpom att lämna mat för öppet.

Var tältar du om du är rädd för att björnen skall käka din mat?

Har, som du vistats en hel del i skogen, men aldrig varit med om att björnar skulle "hälsa" på, men av nån konstig anledning så kommer aldrig Nalle förbi...nåväl du kanske har vistats i det stora landet i väster (inte Norge...) där nallarna inte frågar om lov först ;)

Angående lämnandet av tält så är jag som Patric även en flugfiskare och jag har aldrig varit med om objudna gäster i lägret...fast det kanske har mer med den skönsång som uppstår efter kaffets efterföljande Laphroaig...

/Anders B

Re: aldrig hänt

n9johohm; sa:
Jag skulle nog akta mig mer för att inte locka till mig björnar genpom att lämna mat för öppet.

Enligt de amerikanska maillinglistor jag har läst så får du nog lov att förvara maten under vatten i en bäck eller sjö om inte björnen skall känna lukten av den på flera hundra meters håll. Det finns ingen i USA som försöker förvara maten så björnar inte ska känna lukten av dem, maten förvaras så att björnen inte kan ta den (många parker kräver att man har en s.k. bear cannister, d.v.s en kraftig tunna som är så stor att björnan inte kan få grepp om den med käken).

Och i svenska fjällen så är nog klåfingriga vandrare en avsevärt större risk. Tillfället gör tjuven, och med tanke på priserna på en del av dagens utrustning så....

Tänk på vad ni säger

Nermander skrev att "tillfället gör tjuven". Det måste ju innebära att om Nermander råkar se ett obevakat tält i fjällen så...

Floskler tenderar att leda till ordens makt över tanken. Tillfället "gör" inte tjuven, men den som redan har svårt att skilja på ditt och mitt blir ju glad när Tillfället ges - och griper det. Andra med större ansvarskänsla kan se många tillfällen passera -och låta bli att sno. Fundera ett tag på vad det är för människor som brukar dra iväg till fjälls. Fundera också på det beteende (större hänsyn, kontaktvilja och förtroende) som brukar infinna sig hos de som traskar runt i fjällen; de som går där tycks känna på sig att ett annat beteende förväntas i fjällen. I en mer utsatt miljö kan man välja att bli mer hänsynslös - eller mer tillitsfull och ansvarstagande. Jag kan inte förstå annat än att så gott som alla väljer det senare i fjällvärlden.

Och var skulle jag själv inte lämna tältet? I så fall där man inte är riktigt inne i fjällvärlden, t ex bara en kilometer från den väg som passerar söder om Torneträsk. Men längs kungsleden känns det ju redan efter ett par km som "inne i fjällvärlden" och jag förväntar mig ett annat beteende av folk där.

Lars

Re: Tänk på vad ni säger

Lars G A; sa:
Nermander skrev att "tillfället gör tjuven". Det måste ju innebära att om Nermander råkar se ett obevakat tält i fjällen så...

Floskler tenderar att leda till ordens makt över tanken. Tillfället "gör" inte tjuven, men den som redan har svårt att skilja på ditt och mitt blir ju glad när Tillfället ges - och griper det. Andra med större ansvarskänsla kan se många tillfällen passera -och låta bli att sno. Fundera ett tag på vad det är för människor som brukar dra iväg till fjälls. Fundera också på det beteende (större hänsyn, kontaktvilja och förtroende) som brukar infinna sig hos de som traskar runt i fjällen; de som går där tycks känna på sig att ett annat beteende förväntas i fjällen. I en mer utsatt miljö kan man välja att bli mer hänsynslös - eller mer tillitsfull och ansvarstagande. Jag kan inte förstå annat än att så gott som alla väljer det senare i fjällvärlden.

Och var skulle jag själv inte lämna tältet? I så fall där man inte är riktigt inne i fjällvärlden, t ex bara en kilometer från den väg som passerar söder om Torneträsk. Men längs kungsleden känns det ju redan efter ett par km som "inne i fjällvärlden" och jag förväntar mig ett annat beteende av folk där.

Lars

Jag kunde nog inte formulera det bättre själv. Tänk vad många tillfällen till stöld man inte utnyttjat. Det finns känns det som, ett slags moral även för tjuvar ibland. Jag har ju åkt långa resor på mc i flera världsdelar och har lämnat mycket packning på den obevakade mc:n, men bara blivit bestulen på småsaker några gånger. Detta även i tjuvarnas högborg USA. Man själ helt enkelt inte från en mc. (Kan även bero på Hells Angel :) ). I fjällen har jag inte funderat mycket på problemet om jag nu inte tältat vid någon större väg eller på en camping. Värdeföremål som kamera, plånbok mm tar jag alltid med mig.

Hans

Slår vi in öppna dörrar?

Kanske är hela denna tältdiskussion och oro helt opåkallad. Jag läste nyss ursprungsfrågan igen, och där berättade alltså Peder Dahl att han skulle göra sin "premiärvandring uppe i abiskofjällen". Om "premiär" inte syftar på Abiskofjällen utan på fjällvandring överhuvudtaget (vilket jag tror) blir allting mer begripligt: den som frågar är då inte någon med erfarenhet av "klientelurvalet" och "uppförandekoden" i fjällen utan någon som inte smakat på denna söta frukt, utan funderar mer utifrån ett stadsperspektiv, eller vad man ska kalla det. Och då blir hans undran mer förståelig.

Lars

Re: Tänk på vad ni säger

Lars G A; sa:
Torneträsk. Men längs kungsleden känns det ju redan efter ett par km som "inne i fjällvärlden" och jag förväntar mig ett annat beteende av folk där.

Och varför förväntar du dig det? Är det nåt jag har lärt mig så är det att utgå från att en viss människogrupp skiljer sig markant från samhället i gemen.

Om det nu vore så som du säger, hur kommer det sig att det ligger sopor och toalettpapper synligt i fjällvärlden? Borde inte folket där ha det beteende du förväntar dig?

Visst vågar vi!

Jag har tältat i Keb-området under flera somrar och har aldrig drabbats av några problem med stölder eller så ur mitt tält.

Så visst vågar du lämna grejer i tältet när du går på topptur eller gör någon annan kul dagsutflykt.

Mvh

Göran

man vet aldrig......

Hej. Har under min tid som polis i Jokkmokk 17 år, inte något minne om att någon blivit bestulen uppe på fjället, men däremot i sb med övernattningar i stugor.
eller i närheten av stugor..... men det är juklart att man inte skall lämna värdesaker typ kamera osv i tälten, ingen vet ju hur många som tittar in av nyfikenhet...... kanske i all välmening.
Ofta gör ju tillfället tjuven....
Kalle

Gammal tråd och jag vet inte hur jag halkade in i den. Förra sommaren sov jag bl a på en campingplats i Ceillac i Frankrike. Jag går naturligtvis inte ifrån tältet utan att ta med lätt stulna värdesaker.
Inte så svårt, jag går ju egentligen bara ifrån för att tvätta mig och utföra mogonbestyr.

Men på morgonen när jag skulle äta frukost märkte jag att inte bara de färskvaror jag inhandlat dan innan var borta, utan även proviant för de kommande fem dagarna; allt hade legat i absiden. Det tog tid att vänja mig vid tanken att någon skulle vara så samvetslös som att stjäla provianten för en vandrare. När jag tittade ut såg jag också att en packpåse och något annat icke ätbart låg utanför. Och efter en stund löstes gåtan när jag såg en räv traska kring bland tälten. Nå, det löste sig - jag kunde äta frukost på en stuga på väg mot höjden och ett par dar senare kunde jag köpa mat i Ghigo i Italien.

Iår passerade jag återigen Ceillac, och vis av erfarenheten ställde jag maten inne i innertältet. På morgonen låg min mössa och mina hygienartiklar utanför tältet.

När jag på fjolårets andra tur tältade i Bergün i Schweiz varnades jag för rävar - obegripligt att inte personalen i Ceillac varnade mig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg