Växlar som inte vill gå ner ordentligt.

Hej.

Jag är nybörjare på mtb och har nyligt bestämt mig för att byta upp mig från min gamla Cyclepro med Acera växlar och sånt till en cykel med bla större ram, framdämpare och gärna bättre växlar och bromsar.

Idag var jag och provade en begagnad Cannondale m800 från ung -96. Ramen var ganska stor (jag är själv 190 cm) och den hade framdämpare.

Men när jag cyklat runt ett tag så märkte jag att växlarna började rassla.
Växlar upp och ner för att se var felet inträffade.
Det var så att när det bakre drevet var längst upp (största kuggen) så vägrade den främre växeln att flytta kedjan från mellersta kuggen till minsta kuggen. Testade det flera ggr och det var väl kanske 1/8 ggr som den faktiskt lyckades peta ner kedjan..men då rasslade det väldigt mycket.

Har liknande problem på den cykel jag äger nu.

Nu till mina frågor: Vad beror detta på? Hur "fixar" man det? Vad kostar det att få det lagat hos cykelverkstad?

Kompetenta svar, tack :)

/Jens
 
... när jag cyklat runt ett tag så märkte jag att växlarna började rassla....Det var så att när det bakre drevet var längst upp (största kuggen) så vägrade den främre växeln att flytta kedjan från mellersta kuggen till minsta kuggen. ...Nu till mina frågor: Vad beror detta på? Hur "fixar" man det? Vad kostar det att få det lagat hos cykelverkstad?
Kan inte påstå att jag haft exakt det problemet, men det låter som om du kan ha för kort kedja på cykeln. Med för kort kedja blir kedjespänningen högre och då kan växlingen kärva.
Sheldon Brown eller park tools borde ha instruktioner över hur man kollar kedjelängd.
Om kedjelängden är problemet så borde en åtgärd hos cykelhandlare bli rätt billig. Kedjan är inte dyr och jobbet går fort.
Om kassetten är sliten så borde en seriös handlare rekommendera ett byte av den också, då blir det 300 eller så dyrare.
Har du riktigt otur så behöver klingorna fram också bytas, då blir det några hundralappar till.
 
Börja kolla ändjusteringen på framväxeln!

På framväxeln finns två skruvar för att justera positionen på växelns ändlägen, dvs. hur långt ut resp. in växeln ska gå när man växlar till största och minsta drevet. Prova att justera det inre ändläget genom att justera aktuell skruv så att växeln går längre in vid nedväxling. Om du skruvar för långt så lär kedjan hoppa av inåt. Att växeln är smutsfri och välsmord är en förutsättning.
Kontrollera även att framväxelns vajer inte är för hårt spänd när du växlar till minsta drevet - prova att lätta på vajerspänningen om inte ändlägesjusteringen hjälper.

/Lars
 
Sitter framväxeln korrekt?

Tror också att en för kort kedja kan vara förklaringen. Det är viktigt att framväxeln sitter på rätt höjd och att "korgen" dvs styrningen av kedjan är parallell med framdreven. Se gärna på Sheldon Browns sidor. En kompentent cykelmek fixar detta för en billig penning. Om det går bra att växla ned fram när bakre växeln ligger på näst sörsta kugghjulet så tror jag mindre på problem med för kraftig vajerspänning eller för snålt ändläge på framväxeln.

Kolla också att det är rent och lättrörligt i bakväxelns axlar och att bakväxeln fjädrar tillbaka och ger efter bra.

Thure
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg