Vätternrundan 08

Hej

Nu hade jag tänkt mig att träna ordentligt och få en skaplig bra tid på vättenrundan 08. Lite bakrund, jag är 20 år, tränade ordentligt förra sommaren och gick ner till 69 kg är 181 cm lång. Men nu har man slappat till sig ordentligt, ätit fet mat och gått upp till chockerande 88 kg. Nu ska jag springa , gå, cykla och äta nyttigt för att gå ner till 75 sedan cykla vätternrundan 08.

Jag kanske borde byta cykel med, det är en miyata från 93 och mitt rekord på milen är 17 minuter.

Någon som har tipps och förslag på hur jag ska lyckas med detta?

mvh Christian

Gå med i en triathlonklubb så du har några att träna med! Där finns mycket kunskap om långlopp!

Annars är det bara att börja cykla, runt kommer du alltid! 5 mil om dagen är bra för magen! Ta det lite lungt och träna inte för hårt, för mycket mjölksyra är inte bra. Cykla lite längre på helgerna, och sluta inte ät! Ät efter träningan! Cykla i 30 min innan frukost är bra för att lära och vänja kroppen fettförbränna som den behöver kunna till Vätternrundan.
[Ändrat av Threeon 2007-04-11 kl 07:45]

Säger som Anders Adamsson ofta gör under Eurosports cykelsändningar, vill man bli bra på att cykla ska man cykla. Vill man bli bra på att cykla långt får man...cykla långt.

Säger som Anders Adamsson ofta gör under Eurosports cykelsändningar, vill man bli bra på att cykla ska man cykla. Vill man bli bra på att cykla långt får man...cykla långt.

De där med och cykla långt tror jag inte han har sagt, för de är viktigare och cykla ofta än att du cyklar långt. Sen när du känner att du börjar bli lite tränad kan du en gång i veckan köra distansträning, resten av veckan är de bättre du kör intervall träning då de är viktigare och få upp kondition samt bättra på din teknik.

Lycka till..

Senast ändrad:
Jag körde rundan för första gången förra året, hade då tränat ca 100 mil under våren. Varierade mellan 3-4 mil ett par ggr i veckan och längre (7-10 mil) pass på helgerna. Målet för det året var att ta mig runt och ha det bra. Det gjorde jag, stannade i alla depåer och hade det slappt.

I år var ambitionen att få ner tiden rejält, men hela vårens träning blev sumpad av upprepade förkylningar och för mycket jobb. Hade knappt 60 mil i benen vid start. Jag är ändå nöjd med resultatet, men jag vet att det går att plocka en timme till med rätt träning. Så nu sitter jag o dricker pilsner o kollar in touren för att lära mig allt om taktik :)

Mitt tips: först av allt att cykla, gärna i en klubb (för att det är kul och bra att lära sig att köra i klunga). Försök att variera träningen så att du får in både tempo (intervallpass) men också får känslan av hur du känner dig i kroppen efter att ha suttit på sadeln i fem-sex timmar. Lär dig hur du reagerar på bränsleförlust så att du lär dig att stoppa i dig energi i tid.

Min färdrapport från i år:
http://tiggarenstal.blogspot.com/2007/06/vr-frdrapport.html

Då var det gjort!

Efter att ägt min begagnade (och första) racer i en vecka och med 7mil i kroppen är nu min första vätternrunda avklarad! Det tog 12 timmar och 45 minuter på cykeln med en medelhastighet på dryga 23 km/h. Till det tog jag och tjejen sov- och ät-pauser på lite över 6 timmar, varför stressa? :)

Det var fantastiskt fint på sina ställen och väderförhållanderna kunde väl inte vart bättre då vi startade strax efter kvällsregnet.

Det jag var mest rädd för var dels min egna bakdel, sömnbristen och sist orken att cykla.
Som tur var köpte jag en gel-kudde för 99 kr som gjorde underverk vill jag lova! Träsmaken fördröjdes till ca 15 mil men med stående position i backarna hade jag inte bekymmer alls, och inte något skav heller! Sicket flyt! Tror det var mina newline-byxor som fick glida friktionsfritt mot cykelbyxorna som gjorde sitt! (Tack Niking, annars hade de aldrig åkt med :) )

Sömnbristen vet jag sen Flygbasjägarskolan att den kan ställa till problem, men med en liten lur i Jönköping och sen en i Hjo var det inga problem alls. Gick hur fint som helst! Jag köpte mig dessutom ett vätternkit av dvs sockerarter som jag åt mig hög på under loppet, men det hade nog gått lika bra ändå.

Sist var det min egna ork som jag var lite oroad över, men när sömnproblemet var löst och när man stannade vid varje station och käkade bullar och blåbärssoppa till man blev spyfärdig, ja då var det inte heller några problem! Kände mig lika pigg när jag startade som när jag kom i mål, som när jag kom till Hjo.

Jag kan verkligen rekomendera er att köra vätternrundan. Det är med rätt väderförhållanden 200 gånger lättare än du tror (och säkert 200 gånger tuffare om det vill säg illa :/ )

Hur gick det för er?

Efter att ägt min begagnade (och första) racer i en vecka och med 7mil i kroppen är nu min första vätternrunda avklarad! Det tog 12 timmar och 45 minuter på cykeln med en medelhastighet på dryga 23 km/h. Till det tog jag och tjejen sov- och ät-pauser på lite över 6 timmar, varför stressa? :)

Det var fantastiskt fint på sina ställen och väderförhållanderna kunde väl inte vart bättre då vi startade strax efter kvällsregnet.

Det jag var mest rädd för var dels min egna bakdel, sömnbristen och sist orken att cykla.
Som tur var köpte jag en gel-kudde för 99 kr som gjorde underverk vill jag lova! Träsmaken fördröjdes till ca 15 mil men med stående position i backarna hade jag inte bekymmer alls, och inte något skav heller! Sicket flyt! Tror det var mina newline-byxor som fick glida friktionsfritt mot cykelbyxorna som gjorde sitt! (Tack Niking, annars hade de aldrig åkt med :) )

Sömnbristen vet jag sen Flygbasjägarskolan att den kan ställa till problem, men med en liten lur i Jönköping och sen en i Hjo var det inga problem alls. Gick hur fint som helst! Jag köpte mig dessutom ett vätternkit av dvs sockerarter som jag åt mig hög på under loppet, men det hade nog gått lika bra ändå.

Sist var det min egna ork som jag var lite oroad över, men när sömnproblemet var löst och när man stannade vid varje station och käkade bullar och blåbärssoppa till man blev spyfärdig, ja då var det inte heller några problem! Kände mig lika pigg när jag startade som när jag kom i mål, som när jag kom till Hjo.

Jag kan verkligen rekomendera er att köra vätternrundan. Det är med rätt väderförhållanden 200 gånger lättare än du tror (och säkert 200 gånger tuffare om det vill säg illa :/ )

Hur gick det för er?

Starkt jobbat!

Vilken skön tur du gjort... jag hade lite mer bråttom än du, denna gången, men skulle gärna hojja runt ett varv med din inställning... och då gärna med sambon... övertalning pågår ;)

I denna tråden finns en liten resumé av årets tur runt pölen: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=363343#post363343

Thomas

Starkt jobbat!

Vilken skön tur du gjort... jag hade lite mer bråttom än du, denna gången, men skulle gärna hojja runt ett varv med din inställning... och då gärna med sambon... övertalning pågår ;)

I denna tråden finns en liten resumé av årets tur runt pölen: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=363343#post363343

Thomas

Hehe bra jobbat själv!

10 timmar, är det skamgränsen för vätternrundan? :)
Hur mycket hade du tränat inför detta?

Jag snackade lite med 2 herrar i 30års-åldern som började cykelträna på egen hand i Mars, 100 mil hade de cyklat och kom in på 10:05.. Det låter som en väldigt bra tid med tanke på hur lite de cyklat?

/Jalle

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg