Vätska...

Har lite problem med vätskeförsörjningen när jag tränar mtb. Min cykel har inte hållare för vattenflaska (eller fästen för det heller). Någon som har något tips, förutom Cambelback (o.d.), t.ex. vattenflaskor att fästa på axelremmarna på ryggsäcken? Har för mig att någon tidigare frågade efter en vattenflaska med drickslang (eller mer ett 'sugrör' egentligen), som fyllde ovanstående funktion. Har varit runt i alla sportaffärer här i Umeå idag, men alla har bara vattenflaskor som man måste vända upp-och-ner för att dricka ur.
Köpes? Hemmabyggen?

På befintlig ryggsäck?

Om jag inte vill lägga ner pengar på en ny ryggsäck, utan använda min befintliga (Haglöfs). Något att rekommendera där? T.ex. separata flaskhållare att sätta fast/någon form av 'gummiband'?

Hihihi! Experimentera!

När jag tog kungsleden på 13 dagar i sommras, så satte jag två stycken kardborreband runt varje axelrem på min tight pro xl

såhär typ: Området inom parantes är där kardborren låser mot sig själv, man behöver alltså inte sy, köp slälvhäftande svart kardborre i en tygaffär så sitter både spännena och flaskorna stadigt. Delugemodellen jag ska sy sitter där permanent och har en dubbelvikt ända på han-kardborren för att lättare öppna/stänga. Använd flaska med lite midja, fast vanliga "powerade" sportdrycksflarror funkar suveränt. Man behöver inte ta loss flaskan för att dricka om man sätter slang på..

Lycka till! II = Axelremm == = hankarborre ::: = honkardborre. Tänk dig att II går genom parentesområdet :)

II
II
II
II
====(===:::):::::
II
II
II
II

Jag hade en fråga i ämnet förut.
Jag lyckades inte hitta någon färdig lösning utan kom fram till att det var enklast att lösa det själv. Jag tog helt enkelt en Zéfal-flaska av enklaste modell, 75 cl plastflaska. Sedan knipsade jag bort gummipluppen och satte dit en plastslang som gick ner i botten. Flaskan satte jag fast med kraftiga resårband.
Sen när jag använde den så kom jag dock fram till att det var bättre att ha den i ryggsäckens nätficka på sidan istället. Eftersom jag springer så tyckte jag att den skumpade lite mycket och var lite störande. Principen funkade i alla fall.
/Rickard

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg