Väster ut...

Fått en kallelse, ska till Mas (Malmö) för att ta lite prover. Kollar deras sida vart jag ska gå för att komma rätt, o vad bra, dom har till o med en karta på sin hemsida. Men det tog en stund att förstå den, missade helt att dom har VÄST UPPÅT!!!

Medger, var helt borta att tag, men jag är iallafall väl inkörd på norr upp på kartor, hur vanligt är det med annat, kan man välja vilket som helst?

Visst, kanske rimligt med tanke på hur deras sida ser ut, men??

Första sidan har norr upp, men klicka på kartan, så får du upp en ny sida...
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/UMAS/Karttjanst/win.html

Du får väl hålla din GPS på snedden ett tag (om du nu har någon, annars en vanlig karta), så att du vänjer dig, ha-ha!

Märkligt att ingen klagat till dem. Eller struntar de bara i det?

Anders

Dom har ju faktiskt en kompassros/norrpil (tydlig var den också, det första jag såg). Det är väl inget att hetsa upp sig för. Dom kanske ville ha huvudentrén mot besökaren (nedåt)..?

Jimmy_L; sa:
Dom har ju faktiskt en kompassros/norrpil (tydlig var den också, det första jag såg). Det är väl inget att hetsa upp sig för. Dom kanske ville ha huvudentrén mot besökaren (nedåt)..?

Nja, vet inte om jag hetsat upp mig egentligen. Ställde en fråga o gav bakgrund och exempel...

Så, vet du då om hur vanligt det är att ha en karta som inte har norr upp, det var ju det som var min fråga?

Om det är jättevanligt vet jag inte, men jag har sett det på mängder av vägbeskrivningar och liknande. Då oftast/alltid i kombination med en kompassros eller norrpil.

Nä, vi skåningar brukar ha söder uppåt, för då behöver vi inte vända kartan för att få den rätt, när vi strävar efter att komma så långt från Stockholm som möjligt...

Anders

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg