Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
väskor och annan utr.
- Trådstartare Thompaa
- Start datum
Snabb eller inte
Om jag kör en långtur så är jag i alla fall snabbare om jag får dricka ordentligt. Jag kör med 2L på ryggen vid längre turer och en liten vattenflaska på ramen vid kortare turer (enklare att diska).
En flaska på ramen lossnar oxå ganska lätt, ni som har cyklat långlopp vet hur det brukar se ut efter en brant, rotig backe...
Om jag kör en långtur så är jag i alla fall snabbare om jag får dricka ordentligt. Jag kör med 2L på ryggen vid längre turer och en liten vattenflaska på ramen vid kortare turer (enklare att diska).
En flaska på ramen lossnar oxå ganska lätt, ni som har cyklat långlopp vet hur det brukar se ut efter en brant, rotig backe...
Har du TESTAT ryggfickorna?
Jag var också väldigt skeptisk till det här med flaskor i tröjan, men blev positivt överraskad när jag testade. Det kändes inte alls så besvärligt som jag trodde och jag märkte den knappt alls. Jag har i och för sig bara kört med EN flaska där eftersom jag även har ställ på ramen, du kanske behöver flera... Jag har Maxims flaskor som jag tycker är mycket lätta. Jag har testat med 500 samt 750 ml.
# Magnus
Bara en personlig kommentar:Thompaa; sa:[---]Annars har man ju fickor på tröjan men där vill jag inte gärna ha så klumpiga grejer som vattenflaska.[---]
Thomas.
Jag var också väldigt skeptisk till det här med flaskor i tröjan, men blev positivt överraskad när jag testade. Det kändes inte alls så besvärligt som jag trodde och jag märkte den knappt alls. Jag har i och för sig bara kört med EN flaska där eftersom jag även har ställ på ramen, du kanske behöver flera... Jag har Maxims flaskor som jag tycker är mycket lätta. Jag har testat med 500 samt 750 ml.
# Magnus
Re: Långsammare med kilona på ryggen
Jag kanske missförstår dig, men jag håller inte med. Du menar alltså att en viktökning är bättre på cykeln än på kroppen?
Jag vet inte hur det är för dig, men jag vill ha min cykel hyffsad lätt och snabbmanövrerad. Mina största stötdämpare sitter i armarna och i benen. Kroppen försöker jag hålla så stilla som möjligt. Cykeln hoppar runt och man sliter och drar i den hela tiden.
Men som sagt, jag förstår inte riktigt vad du menar...
/Mattias
User; sa:mlindstrom; sa:En annan sak. En vattenrygga på mig ger 3 extra kilo. Det blir tre procent i extra last.
Två fulla vattenflaskor på cykeln ger 1,5 extra kilo. Det blir mer än 10% i extra last på cykeln.
Sen om det nlir någon skillnad, det vet jag inte
För den som är noga med vikten så är det faktiskt så att 3 kilon på ryggen gör dig långsammare än 3 kilo på cykeln. Åtminstone i de flesta fall.
Detta beror på att man rör kroppen 'upp och ned' mer än cykeln rör sig.
Skillnaden är inte stor men för den som vill cykla med så lite ansträngning som möjligt....
Snabbast, och lättast, blir det förstås med så lite vatten och prylar som möjligt.
Att ha reservslang och verktyg fastspända i det bakre flskstället och en liten flaska i det främre flaskstället är ett effektivt sätt att öka hastigheten och samtidigt minska vikten. Nackdelen är att man blir beroende av tätare langning från nära och kära. Men man kan ju turas om med att vara langare på olika tävlingar.
Jag kanske missförstår dig, men jag håller inte med. Du menar alltså att en viktökning är bättre på cykeln än på kroppen?
Jag vet inte hur det är för dig, men jag vill ha min cykel hyffsad lätt och snabbmanövrerad. Mina största stötdämpare sitter i armarna och i benen. Kroppen försöker jag hålla så stilla som möjligt. Cykeln hoppar runt och man sliter och drar i den hela tiden.
Men som sagt, jag förstår inte riktigt vad du menar...
/Mattias
Vikt+vatten+placering
Att dricka tillräckligt är för mig absolut nödvändigt! Jag har länge funderat på att göra min egen vattenryggsäck, och har kommit fram till att det skulle funka lika bra om man stoppade en större vattenflaska i ryggsäcken och kopplade dit en slang. Betydligt billigare än att köpa "vattensäckar".
Jag förstår mig inte på folk som klagar över vikten på kroppen! Kroppsvikten varierar väldigt mycket beroende på om man ätit, druckit, varit på toaletten osv. För mig kan vikten variera flera kilon från dag till dag...så varför i hela fridens namn skulle några extra kilon på ryggen spela någon roll?
Däremot på cykeln är vikten en helt annan sak, eftersom det är cykeln som tar smällarna. En lätt cykel är lätt att manövrera gentemot en tung cykel! En annan viktigt sak är att ha vikten jämt fördelad så att cykeln inte drar åt vänster eller höger.
Minska vikten på cykeln och sluta klaga på vikten på kroppen!
Att dricka tillräckligt är för mig absolut nödvändigt! Jag har länge funderat på att göra min egen vattenryggsäck, och har kommit fram till att det skulle funka lika bra om man stoppade en större vattenflaska i ryggsäcken och kopplade dit en slang. Betydligt billigare än att köpa "vattensäckar".
Jag förstår mig inte på folk som klagar över vikten på kroppen! Kroppsvikten varierar väldigt mycket beroende på om man ätit, druckit, varit på toaletten osv. För mig kan vikten variera flera kilon från dag till dag...så varför i hela fridens namn skulle några extra kilon på ryggen spela någon roll?
Däremot på cykeln är vikten en helt annan sak, eftersom det är cykeln som tar smällarna. En lätt cykel är lätt att manövrera gentemot en tung cykel! En annan viktigt sak är att ha vikten jämt fördelad så att cykeln inte drar åt vänster eller höger.
Minska vikten på cykeln och sluta klaga på vikten på kroppen!
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg