väskor och annan utr.

Då jag har heldämpad hoj har jag lite ont om ställen att sätta vattenflaskan på. Under ramen blir det lera så där vill man inte ha den. Under sadeln har jag en sadelväska med småprylar i så jag kan inte sätta den på sadelstolpen heller. Såg att biltema har billiga ställ man fäster på styret. Är det någon som testat dessa? Sitter de fast och hur mycket i vägen är de?
Annars har man ju fickor på tröjan men där vill jag inte gärna ha så klumpiga grejer som vattenflaska.
Vad har ni med er ut när ni är ute och hojar runt i skogen.
Thomas.

du kanske skulle testa med rygga? finns från Camelback, Blackburn mm... de är dessutom smidiga att dricka från om man cyklar i stökig terräng.

flaskställ på styret ger ju iofs höga retropoäng. det var där man hade flaskorna på 50 och 60-talet :)

Vattensäck

Jag brukar köra med en vattensäck i ryggsäcken. Sen har ryggsäcken ett händigt fäste för slangen. Det finns ju speciella vätskeryggsäckar också. Camelbak är väl det mest kända märket.

Egentligen föredrar jag vattenflaskor, men i terräng har flaskorna en tendens att bli leriga och lossna.

/Jonas U

Re: Vattensäck

Nu är ju vattensäckar inte så billiga. Iaf inte med det feta studimedel man får.
Är det inte jobbigt att hålla slangen ren och blir det inte varmt. Vet ju hur varmt det kan bli med räggsäck på sig då man vandrar.
Thomas.

Kloka ord Thomas!

Ryggsäck är olämplig vid all cykling! Tyngdpunkten skall ner inte upp samt att ventilationen skall vara optimal.
Det finns flaskor med ytterlock av flipp-typ så att sugröret är rent när du skall dricka. Globtrotter och CykelCity har hemma.

Go cykeltur

Johan K

Jag har en annan äsikt

Som glad och stolt ryggsäckscyklare så ville jag svara lite ;)

Vill man bara ha en vattensäck med sig så har jag för mig att camelback (mest känd = oftast dyrast) har en modell för 400 SEK.

Vill man ha lite mer med sig så finns det mängder av modeller. Dom som tar mest är väl Camelbacks MULE och Blowfish (Blackburn har stora modeller dom med) där man har tre liter vatten och möjlighet att ha med sig mängder av grejjer.

För den korta 45 minuters turen i skogen har jag bara med mig insexnycklar, en vattenflaska och mobiltelefonen.

För allt längre än det har jag alltid med mig ryggsäck (eller i mitt fall camelback). Johan har rätt, tyndpunkten skall neråt, men som i all cykling så är det mängder med kompromisser. En camelback är i mitt tycke en kompromiss som kostar väldigt lite (i prestanda) och ger väldigt mycket.

Beroende på hur varmt det är ute så blir vattnet i slangen olika varmt och stör man sig på det så finns det isoleringskit att köpa, som iofs har en annan större fördel att man kan få slangen att stanna i ett bestämt läge.

Det är inte svårt att hålla rent, så länge man handhar vattenblåsan på samma sätt som en vanlig vattenflaska, dvs skölj ur efter tur, diska om du haft något annat än vatten i. Man kan med fördel lägga vattenpåsen i frysen när den inte används för då förhindrar man växt av onyttiga saker.

Visst har man något på ryggen, men så himla mycket varmare än utan blir det inte, i alla fall inte för mig.

Men, för att göra en lång beskrivning lite sammanfattad... Vissa gillar bekvämligheten att få med sig de verktyg och extra saker man vill ha med sig, samt mängder med vatten. Andra har motsatt åsikt och tycker att ryggsäck på en cyklist är en styggelse som inte borde få finnas. Aldrig skall de två mötas heller :)

/Mattias

Håller med ovanstående

Använder själv numera en Camelbak classic och tycker den fungerar utmärkt. Om man nu väljer en vattenryggsäck av något slag så är det viktigt att se till att det inte är någon luft inne i påsen efter att den är fylld för att slippa att det skvalpar omkring.

Tyngdpunktens läge förändras förvisso en del, men att jämföra mot att ha vattenflaskor i ryggfickorna (som det ju var tal om här) mot att ha en rygga så skulle då jag föredra ryggan. Inge roligt att studsa omkring med fulla vattenflaskor i fickorna...

Camelbak kostar dock rätt mycket pengar och om man endast har de små slantarna från CSN så finns det ju kanske inte rum för den investeringen. Vad då göra? Jo man kan ju försöka tillverka sig en vars prislapp landar på ca en hundring...
En mindre ryggsäck kan ju alltid finnas liggandes nånstans i ens närhet och då saknas det ju själva vattensäcken. Det finns lösa camelbaks munstycken att köpa för en bit under hundringen å sen till själva säcken så kan man vända sig till Apoteket faktiskt. De säljer ju lavemangspåsar som består av en plastpåse med slang till å det borde gå att koppla på camelbaks munstycket på den å sen är det bara till att stoppa ner det hela i ryggan å ut å testa. Kan iofs behöva finnas lite remmar eller liknande som håller påsen på plats i ryggan.

Kan verka lite suspekt att köra med en lavemangspåse men det kostar betydligt mindre. Dock är väl inte plasten lika tjock som i en camelbak påse kan jag tänka, men de kostar ju som sagt en spottstyver i jämförelse.

Har själv avslutat studierna å får därför lite mera pengar över å slipper prioritera så mycket. Därför köpte jag en "riktig" istället, men tanken på att göra en egen har funnits innan.

nåja..

400 har jag nog råd med om jag vill. Och i ryggfickorna var det inget tal om egentligen eftersom det skulle bli jättekonstigt. Det verkar inte vara nån som har en flaskhållare på styret iaf.
Kanske ska ta och kolla om man kan hitta nån vattanflaska med lock till fast har för mig att locken brukar gå av efter ett tag.
Thomas.

Re: Kloka ord Thomas!

Jag håller inte med om att låg tyngdpunkt skulle vara bättre.

Om du tex kör på en sten eller rot så att hjulet hoppar i sidled, så blir effekten större (lutningsvinkeln) på cykeln med lägst tyngdpunkt.

Bortsett från detta, så är det tveksamt om 1-2kg på ryggen har någon verklig effekt. När man cyklar har man ju dessutom möjlighet att flytta tyngdpunkten genom att röra sig på cykeln.

Med vätskerygga kan jag dricka samtidigt som jag har båda händerna på styret. Det är inte möjligt med flaskor. I skogen är detta en fördel tycker jag.

johankse; sa:
Ryggsäck är olämplig vid all cykling! Tyngdpunkten skall ner inte upp samt att ventilationen skall vara optimal.
Det finns flaskor med ytterlock av flipp-typ så att sugröret är rent när du skall dricka. Globtrotter och CykelCity har hemma.

Go cykeltur

Johan K

biltema återigen :)

Biltema har ju åxå en vattenryggsäck som jag har använt väldigt mycket faktiskt. Den är ju av stenåldersmodell men den fungerar faktiskt. Har använt den till det mesta, cykling, skidåkning, skridsko....
129 bagis tror ja den kostade

Håller med cyklisten

Glömde ju bort det att det är så otroligt mycket lättare att dricka med en vattensäck än med flaska...

Såg att dom hade vattensäckar på Coop, en Logan, som tog tre liter vatten och hade lite fack för utrustning och liknande. 300 kr tror jag den kostade...

En annan sak. En vattenrygga på mig ger 3 extra kilo. Det blir tre procent i extra last.
Två fulla vattenflaskor på cykeln ger 1,5 extra kilo. Det blir mer än 10% i extra last på cykeln.
Sen om det nlir någon skillnad, det vet jag inte :)

/Mattias

Långsammare med kilona på ryggen

mlindstrom; sa:
En annan sak. En vattenrygga på mig ger 3 extra kilo. Det blir tre procent i extra last.
Två fulla vattenflaskor på cykeln ger 1,5 extra kilo. Det blir mer än 10% i extra last på cykeln.
Sen om det nlir någon skillnad, det vet jag inte :)

För den som är noga med vikten så är det faktiskt så att 3 kilon på ryggen gör dig långsammare än 3 kilo på cykeln. Åtminstone i de flesta fall.
Detta beror på att man rör kroppen 'upp och ned' mer än cykeln rör sig.
Skillnaden är inte stor men för den som vill cykla med så lite ansträngning som möjligt....

Snabbast, och lättast, blir det förstås med så lite vatten och prylar som möjligt.
Att ha reservslang och verktyg fastspända i det bakre flskstället och en liten flaska i det främre flaskstället är ett effektivt sätt att öka hastigheten och samtidigt minska vikten. Nackdelen är att man blir beroende av tätare langning från nära och kära. Men man kan ju turas om med att vara langare på olika tävlingar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg