Värt att veta om vissa Garmin-modeller

PR; sa:
Du borde nog läsa på lite mer innan du försöker mästra.

WAAS har jag aldrig lyckats få in någon signal ifrån (Stockholm) men folk har rapporterat om mottagning av de satelliterna när de varit en bit ner i västra europa (har jag för mig att det var). Så ja det kan också vara möjligt.

Jag försöker inte mästra, så det finns ingen anledning att vara otrevlig (trodde det var en trevligare ton här).
Jag bilade till Amsterdam för en vecka sedan, då hade jag en av WAAS satelliterna nästan hela vägen (från Göteborg), ibland två. Vinkeln är så dålig så det är självklart att man inte har nytta av dom.

För övrigt får man in WAAS ofta här på Sveriges framsida.

Jimmy_L; sa:
Jag försöker inte mästra, så det finns ingen anledning att vara otrevlig (trodde det var en trevligare ton här).
Jag ber om ursäkt, det var en dum och onödig kommentar av mig.
Jag bilade till Amsterdam för en vecka sedan, då hade jag en av WAAS satelliterna nästan hela vägen (från Göteborg), ibland två.
Om du fick in två satelliter kan det inte vara WAAS utan minst en av dem var en EGNOS-satellit. Det är bara på den amerikanska västkusten det går att få in båda WAAS-satelliterna, inte på östkusten och definitivt inte i Europa.
http://www.gpsinformation.org/dale/dgps.htm#waas
Vinkeln är så dålig så det är självklart att man inte har nytta av dom.
Får du väl kontakt med dem har vinkeln ingen betydelse. Viktigare är att vi befinner oss så långt ifrån de amerikanska markstationerna att vi har ingen större nytta av WAAS-korrektion.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg