antennförstärkning
Jag är också lite undrande över antenn(för)-förstärkningen i en annan garminGPS. När Dale De Priest skrev sin första iQue-review för
http://www.gpsinformation.net nämnde han att han fick intrycket av att mottagningen med intern antenn skedde med "låg föstärkning", dvs det var inte antennen som sådan som han riktsade uppmärksamheten utan just förstärkningen. Naturligtvis är det svårt att anaysera beståndsdelarna i något som utifrån bara kan ses som en enhet.
Men med iquen finner jag samma sak när det gäller den externa antenningången. Jg har provat med en SArantel Geohelix-H quadrifil antenn med bara 10 cm kabel. Den fungerar väsentligt sämre än den interna antennen på iQue (lägre staplar=Signal/stör-förhållande) och färre satelliter. Kopplar jag sedn in andra externa antenner fungerar de i enlighet med den föstärkning som listats. Bäst av de tre patchantenner jag har är BS2 som ger mmkt bättre resultat (tid till fix, egnos/waas, antal sateliter, stapelhöjd) än den interna antennen men också bättre än Gamins egen 27-antenn.
Sämst av magnetfotsantennerna var Emtacs (dock fortf bättre än iques egen). Då kan man förmoda att Emtac inte lägger så mycket av förförstärkningen i den externa antennen. OCh då borde Sarantel-antennen fungera hygglig på en Emtac-mottagare? Och si, det gör den, kopplar man den som extern antenn till Emtac BT-GPS ger den bra resulat, nästan lika bra som den enhetens inbyggda antenn (patch).
Emtac kräver således liten signalförstärkning till den externa ingången, Garmin hög.
Allra bäst resultat rapporterar amerikaner i ique forum på
http://www.pdastreet.com med Gilsson Technologies antenn från GPS Geeks. Jag bråkade om vad jag tyckte var oförställd reklam på siten och ville ha en jämförelsee med BS-2. Men då fick jag ett försynt private message från Gilsson technologies som sade att det var samma taiwanesiska tillverkare till båda två men att Gilssons i specen för sin hade begärt tre stegs förförstärkning medan BS-2 bara har två stegs.
GPSgeek.com om Gilsson-antennen:
Ultra High dB Gain - 28dB Multi-stage signal amplification circuit
http://www.sanav.com anger förstärkningen i BS-2 till 19 dB. Den Sarantel-antenn jag köpt anges ha 20 dB förstärkning men jag tror de skickat en variant med lägre förstärkning (finns också).
Det finns två andra miniatyr förförstärkta patchantenner hos sanav.com som heter MK-76 och MK-4. Tillsammans med BS2 har de alla måtten 35x25x10 mm inkl magnet. MK 76 och MK 4 anges ha förstärkning (inkl kabbelförslust) på 26 dB. Själva förstärkaren anges till 28 dB, samma som Gilsson-antennen (där kabelförlust ej anges - de erbjuder olika kabellängder).
För bil utan jordplan (fönstermontage -usch) skulle jag välja gilsson eftersom den är större, som yttre antenn till en Garmin för terrängbruk någon av de två sanavantennerna.
Vän av ordning undrar över förstärkningen i Garmins 27 antenn. Den ska mig veterligen fungarea vid 2,7-5 volt. Förmnodligen blir förstärkningen lägre vid den lägre spänningen. Smarteq ANT -antenn som är en kombo gsm/gps/uhf antenn har 5 V gps förförstärkare och fungerar, men dåligt, till en mottagare som ger 3 V (ique).
Bottomline. Alla antenner är inte lika. Inte gpser heller. Jag vet inte, men antar att 176'ans egen antenn sitter på samma kontakt som används för extern antenn. Då kan inte förstärkningen internt få vara för hög, för då skulle mottagaren bli överstyrd med extern antenn. För mottagare med separat extern antenningång skulle vi behöva veta vilken grad av extern förstärkning som ingången designats för. Men det får vi inte när det gäller konsumentprodukter.
Jonas
[Ändrat av jonasolof 2003-11-11 kl 09:41]