Prisskillnaden inte alltid så stor
"Oroa er mindre för grejerna, köp nåt och se till att ni kommer ut istället..."
Väl sagt. Det viktigaste är som sagt att KOMMA UT. Det känns ofta som att prylhysterin är ett surrogat för att man inte kommer ut tillräckligt. Det gäller ju givetvis också de timmar man spenderar i detta forum...
En liten fotnot om "lågprismärken":
Kedjornas egna lågprismärken (ex Everest och McKinley) är ofta mycket prisvärda. Det är i princip samma material och tillverkningsteknik som i segmentet snäppet över (tex Fjällräven och Haglöfs).
Vad som kan kännas lite skevt är att lågprismärkena inte lägger ner pengar på utvecklingen, utan snor friskt från de utvecklande märkena. Studera bärsystemen på en Everest-säck och en Haglöfs-dito så förstår ni.
Det är givetvis finfint att få samma sak till ett bättre pris, men det känns taskigt att Haglöfs kunder får betala Everests utveckling.
Sen kan man ju fråga sig hur stor prisskillnaden egentligen är. Kedjornas lågprismärken är idag ganska dyra de också.
Exempel 1: tremans tunneltält med förlängd absid:
Fjällräven (mellansegmentet) Akka: 4999 kr
Berguven (budgetsegmentet) Classic T3: 4298 kr
Exempel 2: respektive märkes budgetmodell av samma tälttyp:
Fjällräven Akka Turist: 2999 kr
Berguven Basic T3: 2998 kr
Det skiljer alltså 701 spänn mellan Fjällräven och härmapan Berguven i deras standardmodell och 1 (en!) spänn i budgetmodellen.
Däremot är steget till premiumsegmentet (Hilleberg, Helsport mfl) lite större, men ändå "bara" 2000 kr (50 %).
"Oroa er mindre för grejerna, köp nåt och se till att ni kommer ut istället..."
Väl sagt. Det viktigaste är som sagt att KOMMA UT. Det känns ofta som att prylhysterin är ett surrogat för att man inte kommer ut tillräckligt. Det gäller ju givetvis också de timmar man spenderar i detta forum...
En liten fotnot om "lågprismärken":
Kedjornas egna lågprismärken (ex Everest och McKinley) är ofta mycket prisvärda. Det är i princip samma material och tillverkningsteknik som i segmentet snäppet över (tex Fjällräven och Haglöfs).
Vad som kan kännas lite skevt är att lågprismärkena inte lägger ner pengar på utvecklingen, utan snor friskt från de utvecklande märkena. Studera bärsystemen på en Everest-säck och en Haglöfs-dito så förstår ni.
Det är givetvis finfint att få samma sak till ett bättre pris, men det känns taskigt att Haglöfs kunder får betala Everests utveckling.
Sen kan man ju fråga sig hur stor prisskillnaden egentligen är. Kedjornas lågprismärken är idag ganska dyra de också.
Exempel 1: tremans tunneltält med förlängd absid:
Fjällräven (mellansegmentet) Akka: 4999 kr
Berguven (budgetsegmentet) Classic T3: 4298 kr
Exempel 2: respektive märkes budgetmodell av samma tälttyp:
Fjällräven Akka Turist: 2999 kr
Berguven Basic T3: 2998 kr
Det skiljer alltså 701 spänn mellan Fjällräven och härmapan Berguven i deras standardmodell och 1 (en!) spänn i budgetmodellen.
Däremot är steget till premiumsegmentet (Hilleberg, Helsport mfl) lite större, men ändå "bara" 2000 kr (50 %).